ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 53 din 23 mai 2024 privind măsuri referitoare la salarizarea personalului din unele sectoare de activitate bugetară, precum şi reglementarea unor aspecte organizatorice
emitent: Guvernul
data vigoare: 24 mai 2024
publicat în: Monitorul Oficial nr. 484 din 24 mai 2024
data vigoare: 24 mai 2024
publicat în: Monitorul Oficial nr. 484 din 24 mai 2024
În contextul existenței unor diferențe salariale manifestate între funcții din administrația publică centrală și unele structuri subordonate ale acestora din teritoriu,
ținând cont de actualul nivel de salarizare a personalului din aparatul de specialitate al primarului din unitățile administrative-teritoriale cu până la 20.000 de locuitori,
având în vedere că se impune recunoașterea importanței muncii și a gradului de specializare dobândit de-a lungul timpului de aceste categorii de personal bugetar,
având în vedere necesitatea reglementării unor norme care să conducă la eliminarea posibilității creării unor disfuncționalități în ceea ce privește stabilirea salariilor ca urmare a aplicării unor acte normative,
luând în considerare necesitatea înlăturării și, după caz, a prevenirii producerii de urmări negative și perturbări ale dialogului social,
luând în considerare necesitatea asigurării urgente a funcționalității agențiilor înființate prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 17/2024 privind înființarea, organizarea și funcționarea agențiilor teritoriale pentru întreprinderi mici și mijlocii și turism, fapt ce nu se poate realiza în lipsa stabilirii rolului acestor instituții publice în cadrul administrației publice ori a definirii corecte a funcțiilor pe care le vor ocupa conducătorii acestora,
ținând cont de imperativul indicării corecte a cadrului legal aplicabil reorganizării și în considerarea obligativității respectării termenului impus prin Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung,
în vederea eficientizării activității Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, în scopul de a facilita accesul IMM-urilor la instrumentele și măsurile de sprijin care le sunt destinate, și-a organizat propria activitate prin intermediul acestor agenții, obținându-se astfel un mecanism mai eficient și mai ușor de utilizat de către IMM-uri fără ca prin aceasta să rezulte o scădere a complexității și a volumului activităților specifice unei instituții ce are în aria de atribuții și competențe ca organ de specialitate al administrației publice centrale în subordinea Guvernului aplicarea strategiei și Programului de guvernare în domeniile proprii de competență, printre care și cele ale antreprenoriatului, întreprinderilor mici și mijlocii, mediului de afaceri, în concordanță cu cerințele economiei de piață și pentru stimularea inițiativei operatorilor economici.
Această măsură de organizare a activității Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului prin intermediul agențiilor pentru întreprinderi mici și mijlocii și turism ca structurii proprii a fost necesară în vederea adaptării cadrului instituțional la cerințele mecanismelor și instrumentelor de sprijin puse la dispoziția IMM-urilor.
Fără această organizare a activității, instrumentele și mecanismele destinate IMM-urilor s-ar fi desfășurat cu dificultate din cauza concentrării volumului activităților specifice într-un singur punct, fapt ce ar fi redus numărul beneficiarilor măsurilor destinate IMM-urilor în același interval de timp.
Reținându-se că, în cazul neadoptării măsurilor propuse, nu se poate asigura punerea în aplicare a Programului de guvernare 2023-2024, ce vizează majorarea substanțială a fondurilor alocate programelor de sprijinire a înființării și dezvoltării de întreprinderi mici și mijlocii, cu scopul de a susține anual aproximativ 15.000 de întreprinderi mici și mijlocii,
în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul public și constituie o situație de urgență și extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.Articolul I(1) Prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, salariile de bază stabilite pentru personalul prevăzut în anexele nr. III, IV, VII, VIII, în cap. II al anexei nr. I, precum și în cap. VI al anexei nr. V la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, aflate în plată, se majorează cu 10%, față de nivelul acordat pentru luna decembrie 2023, în două tranșe, respectiv cu 5% față de nivelul acordat pentru luna decembrie 2023 începând cu luna iunie 2024 și cu 5% față de nivelul acordat pentru luna decembrie 2023 începând cu luna septembrie 2024.(2) Majorarea prevăzută la alin. (1) se aplică și asupra cuantumului salariului prevăzut la art. 1 alin. (1) lit. a) din secțiunea 1, cap. IV al anexei nr. IV din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare.
Ultima actualizare: 11/09/2025
Despre accesul electronic la legislația națională
Sursa datelor: legislatie.just.ro
Conține informații publice în baza legislației privind drepturile de autor, drepturile conexe și legislația privind privind datele deschise și reutilizarea informațiilor din sectorul public
Despre accesul electronic la legislația națională
Sursa datelor: legislatie.just.ro
Conține informații publice în baza legislației privind drepturile de autor, drepturile conexe și legislația privind privind datele deschise și reutilizarea informațiilor din sectorul public
