LEGELAZI.ROBlogDespre noi
Tipuri de acte:
lege hotărâre decret decret-lege ordin instrucțiuni circulară dispoziție sinteză răspuns normă regulament ordonanță precizări criterii contract muncă decizie ordonanță de urgență situație listă comunicat constituție moțiune declarație convenție completare metodologie anexă rectificare acord procedură statut apel îndrumar amendament proces verbal încheiere sentință mesaj tarif vamal cartă protocol raport proclamație înțelegere reglementări memorandum aranjament tratat instrument pentru amendare act adițional nomenclator proiect de lege program opinie separată programă analitică codul de etică strategie addendum rezoluție plan contract-cadru prescripții codul internațional de management reguli codul justiției militare act act internațional metodă codul internațional pentru cereale codul internațional (ftp) codul lsa contract ghid tablou de evidență casare normativ recurs document cerințe modul condiții și proceduri manual de operare standard codul civil codul de procedură civilă codul comercial codul aerian codul familiei codul penal codul de procedură penală codul muncii codul fiscal codul silvic codul de procedură fiscală codul vamal sistem repere metodologice codul pentru construcția navelor speciale codul modu proiect principii registru codul consumului manualul primarului manualul prefectului codul de reglementare a conținutului audiovizual cod tehnic al gazelor naturale soluție atribuții poziție comună acțiune comună directivă propunere cpv schemă codul de bune practici în fermă mecanisme aviz consultativ cod tehnic codul navă caiet sarcini-cadru pact studiu modalități unitare codul osv propunere conținut-cadru dosar codul inf codul de siguranță codul isps calculator impozite minută discurs cadru general tranșe de venit impozabil codul european de securitate socială codul de standarde internaționale și practici recomandate măsuri codul studiilor universitare modalități și proceduri codul drepturilor și obligațiilor studentului flux informațional cod de procedură disciplinară cod de conduită inițiativă legislativă cuantum total specificație tehnică condiții instrument cod deontologic comunicare opinie concurentă conținut cerere scrisoare cod de practică ordonanță militară adeverință recomandări modalitate tip act nefolosit notă tarife cadru strategic


PROCEDURĂ din 21 decembrie 2021 de administrare a obligaţiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere

emitent: Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
data vigoare: 01 ianuarie 2022
publicat în: Monitorul Oficial nr. 1225 din 23 decembrie 2021

Notă: Aprobată prin ORDINUL nr. 2.021 din 21 decembrie 2021, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1225 din 23 decembrie 2021.Capitolul I Dispoziții generale1. Organul fiscal competent în administrarea obligațiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, denumit în continuare organ fiscal competent, este organul fiscal central în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit în conformitate cu dispozițiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Cod de procedură fiscală.2. În cazul modificării domiciliului fiscal al persoanei fizice, competența de administrare a obligațiilor fiscale datorate de către persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere se modifică cu data modificării domiciliului fiscal al persoanei fizice.Capitolul II Procedura de înregistrare și administrare a obligațiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libereA. Înregistrarea fiscalăA.1. Competența privind înregistrarea fiscală1. Competența pentru înregistrarea fiscală a persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere care solicită înregistrarea fiscală ulterior datei de 1 ianuarie 2022 revine organului fiscal central în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit potrivit dispozițiilor art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedură fiscală.2. Pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent care se înregistrează, potrivit legii speciale, în registrul comerțului, înregistrarea fiscală se realizează potrivit legii speciale.3. (1) Competența pentru înregistrarea fiscală a sediilor secundare cu minimum 5 angajați, potrivit Legii nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, revine organului fiscal central în a cărui rază teritorială se află sediul secundar.(2) Competența pentru administrarea obligațiilor fiscale datorate de sediile secundare cu minimum 5 angajați revine organului fiscal în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit în conformitate cu dispozițiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedură fiscală.4. Persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere declară sediile secundare cu mai puțin de 5 angajați la organul fiscal în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit în conformitate cu dispozițiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedură fiscală.A.2. Procedura de înregistrare fiscală1. Prezenta procedură se aplică pentru înregistrarea fiscală a persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau care exercită profesii libere și care nu se înregistrează potrivit legii speciale, în registrul comerțului.2. «Declarația de înregistrare fiscală/Declarația de mențiuni/Declarația de radiere pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere» (formular 070), denumită, în continuare, declarație de înregistrare fiscală, se depune în termen de 30 de zile de la data începerii activității, potrivit legii, însoțită de documentele doveditoare ale informațiilor înscrise în aceasta.3. Declarația de înregistrare fiscală se depune de către contribuabil sau de către împuternicitul desemnat de acesta în condițiile art. 18 din Codul de procedură fiscală, la registratura organului fiscal competent, prin poștă (cu scrisoare recomandată) sau prin mijloace electronice.4. Depunerea declarației de înregistrare fiscală prin mijloace electronice se realizează:a) prin intermediul serviciului «Spațiul privat virtual», denumit în continuare SPV, dacă persoana fizică este înregistrată ca utilizator SPV, identificată prin NPOTP (nume, parolă și cod de autentificare de unică folosință), cu respectarea condițiilor de depunere a declarațiilor de înregistrare fiscală, stabilite de Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.090/2022 privind aprobarea Procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanță între organul fiscal central și persoanele fizice, persoanele juridice și alte entități fără personalitate juridică;b) pe portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu semnătură electronică calificată.5. Data depunerii declarației de înregistrare fiscală este data înregistrării acesteia pe platforma informatică dedicată, astfel cum a fost comunicată contribuabilului prin mesajul electronic de confirmare transmis ca urmare a validării declarației de înregistrare fiscală.6. (1) Copiile documentelor doveditoare ale informațiilor înscrise în declarația de înregistrare fiscală trebuie certificate de contribuabil pentru conformitate cu originalul prin înscrierea mențiunii «conform cu originalul» și prin semnarea acestora.(2) Documentele doveditoare prezentate în original vor fi copiate și certificate conform cu originalul de către funcționarul competent și restituite ulterior contribuabilului.7. Solicitarea de înregistrare fiscală se soluționează de către compartimentul cu atribuții în domeniul înregistrării fiscale din cadrul organului fiscal competent, denumit în continuare compartiment de specialitate.8. Compartimentul de specialitate verifică concordanța dintre datele înscrise în declarația de înregistrare fiscală și cele din documentele doveditoare anexate.9. (1) În cazul în care nu există neconcordanțe între documentele doveditoare și datele din declarația de înregistrare fiscală, în termen de 10 zile de la data depunerii declarației de înregistrare fiscală, compartimentul de specialitate prelucrează informațiile din declarație, atribuie codul de înregistrare fiscală și emite certificatul de înregistrare fiscală.(2) Data înregistrării fiscale a contribuabilului este data atribuirii codului de înregistrare fiscală.(3) În certificatul de înregistrare fiscală al persoanei fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere se înscrie domiciliul fiscal al acesteia, stabilit în conformitate cu dispozițiile art. 31 alin. (1) lit. b) din Codul de procedură fiscală, și anume sediul activității sau locul unde se desfășoară efectiv activitatea principală.10. Certificatul de înregistrare fiscală se comunică contribuabilului conform art. 47 din Codul de procedură fiscală.11. (1) În aceeași zi sau cel târziu în ziua următoare atribuirii codului de înregistrare fiscală, compartimentul de specialitate informează contribuabilul cu privire la emiterea certificatului de înregistrare fiscală.(2) Informarea se transmite contribuabilului, fie prin SPV, în cazul în care persoana fizică este înregistrată ca utilizator SPV, fie utilizând informațiile furnizate de contribuabil prin declarația de înregistrare fiscală (adresa de e-mail sau numărul de telefon), în cazul în care persoana fizică nu este înregistrată ca utilizator SPV.12. În cazul în care există neconcordanțe între datele din declarația de înregistrare fiscală și cele din documentele doveditoare anexate, în termen de maximum 3 zile de la data depunerii declarației de înregistrare fiscală, compartimentul de specialitate întocmește o notificare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1 la procedură.13. (1) Notificarea se întocmește în două exemplare, se vizează de către conducătorul compartimentului de specialitate și se semnează de conducătorul organului fiscal.(2) Copia notificării se semnează de către persoanele implicate potrivit competențelor stabilite prin regulamentul de organizare și funcționare al direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice București, Iași, Galați, Ploiești, Craiova, Timișoara, Cluj-Napoca, Brașov (aparat propriu și unități subordonate) și prin prezenta procedură.(3) Notificarea se comunică contribuabilului potrivit art. 47 din Codul de procedură fiscală.(4) În cazul în care contribuabilul este utilizator al serviciului «Spațiul privat virtual», notificarea este comunicată prin intermediul SPV.14. Documentele solicitate de compartimentul de specialitate se comunică de către contribuabil:a) prin SPV, în cazul în care persoana fizică este înregistrată ca utilizator SPV;b) prin poștă sau prin depunere la registratura organului fiscal competent, în cazul în care persoana fizică nu este înregistrată ca utilizator SPV.15. În cazul în care contribuabilul transmite toate documentele solicitate prin notificarea prevăzută la pct. 12, în termen de 5 zile de la data primirii acestora, compartimentul de specialitate prelucrează informațiile din declarație, iar după atribuirea codului de înregistrare fiscală emite certificatul de înregistrare fiscală. Prevederile pct. 9. (2) - 11 se aplică în mod corespunzător.16. În cazul în care contribuabilul nu transmite, în termen de 15 zile de la data comunicării notificării prevăzute la pct. 12, toate documentele solicitate prin notificare sau dacă există neconcordanțe între datele din documentele prezentate ca urmare a notificării și cele din declarația de înregistrare fiscală, procedura de înregistrare fiscală încetează.17. Compartimentul de specialitate întocmește o înștiințare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 la procedură, prin care informează contribuabilul cu privire la încetarea procedurii de înregistrare fiscală. Prevederile pct. 13 se aplică în mod corespunzător.18. Contribuabilul poate solicita ulterior înregistrarea fiscală, prin reluarea procedurii.19. După finalizarea procedurii sau în cazul încetării acesteia în condițiile pct. 16, toate documentele primite de la contribuabil sau emise în format hârtie în cadrul derulării procedurii se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului, iar cele primite și emise în format electronic, în arhiva de documente electronice.20. Caracteristicile de tipărire/editare, modul de difuzare, de utilizare și de păstrare a formularelor «Notificare» și «Înștiințare privind încetarea procedurii de înregistrare fiscală» de la pct. 12 și 17 sunt prevăzute în anexa nr. 3, respectiv în anexa nr. 4 la procedură.21. Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezenta procedură.
(la 19-06-2024, Secțiunea A. , Capitolul II a fost modificată de Punctul 1. , Articolul I din ORDINUL nr. 371 din 7 martie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 242 din 21 martie 2024 ) B. Obligații declarative
Începând cu anul 2022, declarațiile de impunere și declarațiile informative ale persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere se depun la organul fiscal central în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit în conformitate cu dispozițiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedură fiscală.C. Soluționarea deconturilor cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare
Deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare depuse de persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere se soluționează potrivit dispozițiilor legale în vigoare, aplicabile pentru soluționarea deconturilor cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare.D. Solicitarea documentelor de către persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere
Solicitarea documentelor de către persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere se realizează prin cerere adresată organului fiscal competent, astfel:a) înregistrare la registratura organului fiscal competent;b) transmitere prin poștă;c) transmitere prin alte mijloace, inclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanță.E. Comunicarea documentelor către persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere Comunicarea documentelor către persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere se realizează astfel:a) la domiciliul fiscal al acestora, prin remitere, sub semnătură;b) transmitere prin poștă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire;c) prin alte mijloace, inclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanță.F. Procedura de plată a obligațiilor fiscale1. Plata obligațiilor fiscale reprezentând impozite, taxe, contribuții și alte venituri bugetare, inclusiv a impozitului pe venitul din salarii aferent activității sediilor secundare, se efectuează de către persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere și/sau sediile secundare ale acestora, după caz, la unitatea Trezoreriei Statului care deservește organul fiscal competent.2. În situația în care o persoană fizică care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere efectuează plata impozitului pe veniturile din salarii datorat de sediul său secundar, documentele de plată se întocmesc distinct și cuprind în mod obligatoriu și următoarele informații:a) codul de identificare fiscală și denumirea persoanei care face plata, respectiv persoana fizică care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere care a înființat sediul secundar - în calitate de plătitor;b) codul de identificare fiscală al sediului secundar pentru care se face plata - în calitate de beneficiar.3. Din impozitul pe venit încasat la bugetul de stat în luna anterioară, unitatea Trezoreriei Statului care deservește organul fiscal competent virează lunar, potrivit prevederilor legale în vigoare și precizărilor Ministerului Finanțelor, cotele defalcate prevăzute de lege cuvenite bugetelor locale, astfel:a) pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere din municipiul București și pentru sediile secundare ale acestora care își desfășoară activitatea în municipiul București: la bugetele locale ale sectoarelor municipiului București și la bugetul municipiului București;b) pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, altele decât cele prevăzute la lit. a), precum și pentru sediile secundare ale acestora care își desfășoară activitatea în județe, inclusiv în județul Ilfov: la bugetele locale ale comunelor, orașelor, municipiilor și la bugetele locale ale județelor pe teritoriul cărora își au domiciliul fiscal persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere sau își desfășoară activitatea sediile secundare, după caz.4. Operațiunile prevăzute la pct. 3 se efectuează în sistem informatic, pe bază de notă contabilă.G. Procedura de control fiscal la persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere1. Activitatea de control fiscal se desfășoară în baza prevederilor titlului VI „Controlul fiscal“ din Codul de procedură fiscală.2. (1) Acțiunile de control fiscal la persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere se efectuează de către personalul cu atribuții de inspecție fiscală din cadrul organului fiscal competent pentru administrarea obligațiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, potrivit legii.(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în baza prevederilor art. 120 alin. (2) din Codul de procedură fiscală, se pot efectua acțiuni de control fiscal la persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere și de către alte structuri de inspecție fiscală, prin delegare de competență.3. (1) Acțiunile de inspecție fiscală pentru care au fost comunicate avize de inspecție fiscală în vederea efectuării inspecției fiscale la persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere și care nu au fost începute până la termenul de predare-primire a dosarului fiscal la organul fiscal competent pentru administrarea obligațiilor fiscale datorate de acestea se efectuează de organele de inspecție fiscală care au emis avizele de inspecție fiscală, care solicită, până la data de începere a inspecției fiscale, delegare de competență de la organul fiscal care deține competența de administrare a contribuabilului și către care a fost predat dosarul fiscal al acestuia. Acțiunea de inspecție fiscală va fi începută numai după primirea delegării de competență.(2) Acțiunile pentru care au fost emise ordine de serviciu, în vederea efectuării controlului inopinat la persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere și care nu au fost începute până la termenul de predare-primire a dosarului fiscal la organul fiscal competent pentru administrarea obligațiilor fiscale datorate de acestea, se vor elimina din programul de activitate al structurii care a emis ordinul de serviciu, urmând ca întreaga documentație care a stat la baza deciziei de efectuare a controlului inopinat să fie transmisă, pe bază de proces-verbal de predare-primire, către noul organ fiscal competent pentru administrarea obligațiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, care drept urmare a analizelor proprii efectuate va decide dacă se mai impune demararea controlului inopinat.(3) Acțiunile de verificare documentară, pentru care s-a procedat, până la termenul de predare-primire a dosarului fiscal la noul organ fiscal competent pentru administrarea obligațiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, la transmiterea invitației pentru audiere, respectiv s-a realizat audierea contribuabilului, vor fi finalizate de organul fiscal care le-a inițiat. Pentru acțiunile de verificare documentară, pentru care nu s-a transmis invitația pentru audiere, respectiv nu s-a realizat audierea contribuabilului până la termenul menționat mai sus, se va proceda la predarea întregii documentații, pe bază de proces-verbal de predare-primire, către noul organ fiscal competent pentru administrarea obligațiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, care va analiza documentația primită și va decide în legătură cu inițierea unei noi acțiuni de verificare documentară, prin realizarea acțiunilor și întocmirea documentelor prevăzute de procedura corespunzătoare.(4) Actele de control fiscal încheiate în urma acțiunilor de inspecție fiscală, respectiv de verificare documentară, însoțite, după caz, de actul administrativ-fiscal emis de structurile care vor încheia acțiunile de inspecție fiscală, respectiv de verificare documentară, conform celor menționate la alin. (1), respectiv alin. (3), se transmit organului fiscal competent pentru administrarea obligațiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, potrivit legii.4. (1) Acțiunile de inspecție fiscală sau de control inopinat începute, conform legii, de către organele de inspecție fiscală la persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere și care nu au fost finalizate până la termenul de predare-primire a dosarului fiscal la organul fiscal competent pentru administrarea obligațiilor fiscale datorate de acestea se vor finaliza de organele de inspecție fiscală care le-au inițiat. În sensul celor precizate, o acțiune de inspecție fiscală sau de control inopinat se consideră începută dacă echipa de control fiscal s-a prezentat la contribuabilul verificat și a fost stabilită data de începere a inspecției fiscale/controlului inopinat, conform legii.(2) Actul de control încheiat în urma acțiunii de inspecție fiscală sau de control inopinat, însoțit, după caz, de actul administrativ-fiscal emis, se va transmite organului fiscal competent pentru administrarea obligațiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, potrivit legii.5. Contestațiile formulate la actele administrativ-fiscale încheiate conform celor prevăzute la pct. 3 și 4 se depun la organele fiscale centrale emitente ale actelor administrativfiscale contestate. Aceste contestații, însoțite de dosarul contestației, precum și de referatul cu propuneri de soluționare întocmit de organul fiscal central emitent, se vor transmite spre soluționare organului competent la data depunerii contestației, potrivit legii.H. Procedura de îndrumare și asistență pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere
Îndrumarea și asistența persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere se realizează potrivit prevederilor Ordinului ministrului finanțelor nr. 1.233/2021 pentru aprobarea Procedurii de îndrumare și asistență a contribuabililor/plătitorilor, acordate de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, și de coordonare metodologică a activității de aplicare unitară a legislației fiscale și procedural fiscale desfășurate de structurile de asistență contribuabili, precum și în domeniul tehnologiei informațieiI. Procedura de urmărire a respectării înlesnirilor la plată aflate în derulare acordate persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere1. Pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, urmărirea modului de respectare a înlesnirilor la plată acordate în baza actelor normative în materie se realizează de către organul fiscal competent.2. Actul administrativ prin care se comunică persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere modificarea/pierderea/menținerea valabilității înlesnirii la plată este emis de organul fiscal competent, care întreprinde măsurile care se impun în vederea aplicării legislației în domeniu.J. Procedura de compensare și restituire a obligațiilor fiscale
Restituirea sumelor reprezentând impozite, taxe, contribuții și alte venituri bugetare cuvenite, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere se realizează de către organul fiscal competent numai după compensarea efectuată cu alte obligații fiscale datorate, în conformitate cu prevederile art. 168 din Codul de procedură fiscală.K. Procedura de executare silită1. Pentru recuperarea creanțelor fiscale datorate de persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere în cadrul procedurii de executare silită, organul de executare coordonator este organul fiscal competent. În situația în care executarea silită se efectuează prin somație și poprire, aplicarea măsurii de executare silită se efectuează de către organul de executare coordonator.2. La solicitarea organului de executare coordonator, organele de executare competente să aplice procedura de executare silită prin sechestrarea și valorificarea bunurilor mobile/imobile ale persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere sunt organele fiscale centrale în a căror rază teritorială se află bunurile.3. Prin excepție de la pct. 2, atunci când se constată că există pericolul evident de înstrăinare, substituire sau de sustragere de la executare silită a bunurilor și veniturilor urmăribile ale debitorului, organul de executare coordonator poate proceda la indisponibilizarea și executarea silită a acestora, indiferent de locul în care se găsesc bunurile.4. La solicitarea organului de executare coordonator, organele de executare prevăzute la pct. 2 numesc comisiile de licitație, în vederea desfășurării procedurii de valorificare a bunurilor sechestrate.L. Reglementarea activității juridice1. Reprezentarea în fața instanțelor de judecată este asigurată de structura juridică din cadrul organului fiscal emitent al actului administrativ sau al actului de executare, indiferent de momentul nașterii litigiului.2. Prin excepție de la regula menționată anterior, pentru litigiile având ca obiect procedura insolvenței persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, reprezentarea în fața instanțelor de judecată este asigurată de către Serviciul juridic din cadrul organului fiscal central în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al persoanei fizice stabilit în conformitate cu dispozițiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedură fiscală.3. În litigiile având ca obiect procedura insolvenței, instrumentarea dosarelor se realizează de către Serviciul juridic din cadrul organului fiscal central în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al persoanei fizice stabilit în conformitate cu dispozițiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedură fiscală, doar în perioada în care contribuabilul se află în administrarea acestuia, ulterior fiind înaintat Serviciului juridic din cadrul organului fiscal în a cărui competență se va afla contribuabilul, care se subrogă în drepturile și obligațiile organului fiscal în administrarea căruia s-a aflat anterior contribuabilul.Capitolul III Dispoziții tranzitorii aplicabile pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere și pentru care se schimbă competența de administrare la data de 1 ianuarie 2022A. Definiții
În sensul prezentului capitol, expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a) vechiul organ fiscal - organul fiscal central în a cărui rază teritorială se află sediul activității persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere sau locul unde se desfășoară efectiv activitatea principală a acestora, potrivit art. 31 alin. (1) lit. b) din Codul de procedură fiscală;b) noul organ fiscal competent - organul fiscal central în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al persoanei fizice stabilit în conformitate cu dispozițiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedură fiscală.B. Înregistrare fiscală1. Începând cu data de 1 ianuarie 2022, modificările ulterioare ale datelor din declarația de înregistrare fiscală se declară de persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere la noul organ fiscal competent.2. Procedura de declarare în inactivitate fiscală, de reactivare a persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere declarate inactive sau de îndreptare a erorilor materiale în cazul persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, care la data de 1 ianuarie 2022 se află în curs de derulare, se finalizează de noul organ fiscal competent.3. În vederea finalizării procedurii de inactivare, de reactivare sau de îndreptare a erorilor materiale în cazul persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere declarate inactive, pentru care se schimbă competența de administrare la data de 1 ianuarie 2022, vechiul organ fiscal transmite noului organ fiscal competent toate documentele emise, comunicate sau primite, după caz, în derularea fluxului procedural de declarare în inactivitate, reactivare a contribuabililor declarați inactivi sau de îndreptare a erorilor materiale.C. Obligații declarative
Declarațiile de impunere și declarațiile informative ale persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere se depun la noul organ fiscal competent începând cu data de 1 ianuarie 2022.D. Soluționarea deconturilor cu sume negative de TVA și opțiune de rambursare1. Pentru toate persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere pentru care se schimbă competența de administrare la data de 1 ianuarie 2022, vechiul organ fiscal transmite noului organ fiscal competent toate informațiile înscrise în baza de date specială privind persoanele impozabile pentru care organele fiscale centrale au stabilit risc fiscal mare, în condițiile legale, care privesc respectivele persoane fizice.2. Deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare depuse în termenul legal prevăzut, inclusiv cele aferente lunii noiembrie 2021, de către persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, pentru care competența de administrare se modifică la data de 1 ianuarie 2022, potrivit prevederilor art. 33^1 din Codul de procedură fiscală, și nesoluționate până la data preluării de către noul organ fiscal competent, se soluționează după cum urmează:2.1. în cazul deconturilor pentru care s-au emis deciziile de rambursare și nu a fost finalizată etapa de compensare/restituire până la data predării, se transferă dosarul solicitării, inclusiv decizia de rambursare aprobată, noului organ fiscal competent, în vederea finalizării procedurii;2.2. deconturile pentru care nu s-au emis deciziile de rambursare până la data predării se transferă noului organ fiscal competent, în vederea soluționării, potrivit prevederilor legale în vigoare.3. Vechiul organ fiscal central, competent la data depunerii decontului, transmite noului organ fiscal competent deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare nesoluționate, însoțite, în mod obligatoriu, de actele procedurale întocmite potrivit procedurii de soluționare, până la data predării, cum ar fi:a) referatul prin care se propune înscrierea persoanei în baza de date specială, după caz;b) nota prin care compartimentul de specialitate propune anularea actelor procedurale întocmite ca urmare a încadrării deconturilor în curs de soluționare la risc fiscal mic, după caz;c) referatul care cuprinde propunerea privind menținerea sau radierea, după caz, a persoanei impozabile în/din baza de date specială;d) referatul motivat întocmit de compartimentul cu atribuții de colectare sau de compartimentul juridic, în cazul în care pentru persoana fizică care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere a fost declanșată procedura de lichidare voluntară sau a fost deschisă procedura de insolvență, cu excepția celor pentru care s-a confirmat un plan de reorganizare, în condițiile legii speciale;e) alte documente întocmite pentru soluționarea decontului.E. Plata obligațiilor fiscale ale persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere1. Eventualele plăți efectuate de către persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere la unitățile Trezoreriei Statului din cadrul vechilor organe fiscale, ulterior datei de 31 decembrie 2021, se vor transfera la unitatea Trezoreriei Statului la care este arondat noul organ fiscal competent, pe baza următoarelor informații:a) codul de identificare fiscală al persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere pentru care se schimbă competența de administrare începând cu data de 1 ianuarie 2022;b) vechiul organ fiscal;c) noul organ fiscal competent.2. Operațiunile de transfer prevăzute la pct. 1 se efectuează până la data de 31 martie 2022, prin redirijarea automată a plăților eronate. După această dată, eventualele plăți efectuate eronat de către persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, la unitățile Trezoreriei Statului la care sunt arondate vechile organe fiscale, se vor returna plătitorilor.3. Prevederile pct. 1 și 2 se aplică în mod corespunzător și sediilor secundare înființate de persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere.F. Gestiunea înlesnirilor la plată ale persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere1. Începând cu 1 ianuarie 2022, urmărirea modului de respectare a înlesnirilor la plată acordate în baza actelor normative în materie, pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, se realizează de către noile organe fiscale competente.2. Actele administrative prin care s-au acordat înlesniri la plată, împreună cu graficele de eșalonare, se transmit de vechiul organ fiscal, în format hârtie, însoțite de:a) nota de constatare prin care se precizează modul de respectare a înlesnirilor la plată acordate până la data de 31 decembrie 2021;b) scrisorile de garanție/polițele de asigurare de garanție emise de instituții de credit sau, după caz, de o instituție financiară nebancară înscrisă în registrele Băncii Naționale a României ori contractele de ipotecă sau gaj, în original. Scrisorile de garanție/polițele de asigurare de garanție trebuie să fie în termen de valabilitate, iar pentru contractele de ipotecă sau gaj să se facă mențiunea privind înscrierea acestora în vederea efectuării publicității legale.3. Garanțiile în numerar depuse la unitățile Trezoreriei Statului la care sunt arondate vechile organe fiscale se transferă de către acestea, până la termenul prevăzut la pct. 3 al lit. I, în conturile corespunzătoare deschise de către noile organe fiscale competente la unitățile Trezoreriei Statului la care acestea sunt arondate.4. Prevederile pct. 1-3 se aplică în mod corespunzător și sediilor secundare înființate de persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere.G. Soluționarea cererilor de compensare și/sau restituire ale persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere
Cererile de compensare și/sau de restituire depuse de persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, al căror termen legal de soluționare se împlinește după data de 1 ianuarie 2022, vor fi predate spre soluționare noului organ fiscal competent, ca parte a dosarului fiscal al persoanei fizice.H. Procedura de executare silită a persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere1. Vechile organe fiscale, care au înființat popriri înainte de data de 31 decembrie 2021 asupra veniturilor datorate de terți ori asupra disponibilităților din conturile bancare ale persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, comunică, până la termenul prevăzut la pct. 3 al lit. I, terților și tuturor băncilor unde sunt înființate popriri noile coduri IBAN în care se vor vira sumele, cu excepția situației în care poprirea a fost comunicată prin mijloace electronice de transmitere la distanță după data de 1 ianuarie 2021.2. În cazul în care există sume obținute în contul 50.67 „Disponibil din sume încasate din valorificarea bunurilor mobile și imobile în cadrul procedurii de executare silită“, din valorificarea bunurilor sechestrate, până la data de 31 decembrie 2021, acestea se distribuie de către organul de executare care a valorificat bunul până la această dată sau, după caz, se restituie ofertanților, potrivit legii.I. Predarea-primirea dosarelor fiscale, a informațiilor și a documentelor privind administrarea obligațiilor fiscale ale persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere1. Persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere se preiau în administrare de către noul organ fiscal competent, începând cu data de 1 ianuarie 2022.2. Predarea-primirea dosarelor fiscale ale persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, precum și ale sediilor secundare ale acestora se realizează între organele fiscale centrale implicate, pe bază de protocol de predare-primire, aplicându-se în mod corespunzător procedura aprobată prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală.3. Pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere și pentru sediile secundare ale acestora informațiile aflate în sistemele informatice de administrare a creanțelor fiscale se transferă în format electronic între organele fiscale centrale implicate în procedura de predare-primire, în termen de 5 zile lucrătoare de la închiderea anului fiscal 2021.4. Până la data de 21 ianuarie 2022 se va finaliza protocolul de predare-primire a dosarelor fiscale ale persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, precum și pentru sediile secundare ale acestora.5. Pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, radiate din registrele în care au fost înregistrate, dosarele fiscale nu se predau de către organele fiscale. Ori de câte ori este necesar noul organ fiscal poate solicita documente sau informații cu privire la persoana fizică care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere radiate.Anexa nr. 1la procedură


Sigla
D.G.R.F.P./

MINISTERUL FINANȚELOR
Agenția Națională de Administrare Fiscală
Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice .........................
Administrația Județeană a Finanțelor Publice ..............................
Administrația Sectorului ...... a Finanțelor Publice
Unitatea fiscală ...........................................................................
Nr. ............................../..............................

Adresa:
…………………………………………………
…………………………………………………

Tel.:
Fax:


NOTIFICARE
Către:
Numele și prenumele: ..........................................................
Domiciliul fiscal:
Localitatea: ........................., str. .................... nr. ...., bl. ......., sc. ....., ap. ......, et. ....., județul/sectorul ........................... .
Codul de identificare fiscală ......................................................
Potrivit art. 82 alin. (10) din Codul de procedură fiscală, declarația de înregistrare fiscală trebuie însoțită de copii ale documentelor doveditoare ale informațiilor înscrise în aceasta.
Întrucât între datele înscrise în formularul 070 „Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere“, depus de dumneavoastră, și documentele doveditoare anexate acestuia au fost constatate neconcordanțe, vă rugăm ca, în termen de 15 zile de la data comunicării prezentei, să ne comunicați și următoarele documente, în vederea clarificării neconcordanțelor:
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
(Se detaliază documentele solicitate.)
În cazul în care nu prezentați documentele în termenul solicitat, procedura de înregistrare fiscală încetează.
Documentele solicitate vor fi comunicate:– prin SPV, în cazul în care sunteți înregistrat/înregistrată ca utilizator SPV;– prin poștă sau la registratura organului fiscal competent, în cazul în care nu sunteți înregistrat/înregistrată ca utilizator SPV.
Pentru informații suplimentare în legătură cu această notificare, persoana care poate fi contactată este dna/dl .............................., la sediul nostru sau la numărul de telefon .............................................., între orele ........................... .
Conducătorul unității fiscale,
Numele și prenumele ..........................
Semnătura și ștampila unității ..................
(la 19-06-2024, Actul a fost completat de Punctul 2., Articolul I din ORDINUL nr. 371 din 7 martie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 242 din 21 martie 2024 )



Warning: Illegal string offset 'sect' in /home/datascopro/public_html/datascop_files/functions/data_struct_functions.php on line 57

Notice: Uninitialized string offset: 0 in /home/datascopro/public_html/datascop_files/functions/data_struct_functions.php on line 57

Warning: Illegal string offset 'sect' in /home/datascopro/public_html/datascop_files/functions/data_struct_functions.php on line 57

Notice: Uninitialized string offset: 0 in /home/datascopro/public_html/datascop_files/functions/data_struct_functions.php on line 57

Notice: Trying to access array offset on value of type int in /home/datascopro/public_html/datascop_files/functions/data_struct_functions.php on line 57

Warning: Illegal string offset 'sect' in /home/datascopro/public_html/datascop_files/functions/data_struct_functions.php on line 57

Notice: Uninitialized string offset: 0 in /home/datascopro/public_html/datascop_files/functions/data_struct_functions.php on line 57

Warning: Illegal string offset 'sect' in /home/datascopro/public_html/datascop_files/functions/data_struct_functions.php on line 57

Notice: Uninitialized string offset: 0 in /home/datascopro/public_html/datascop_files/functions/data_struct_functions.php on line 57

Notice: Trying to access array offset on value of type int in /home/datascopro/public_html/datascop_files/functions/data_struct_functions.php on line 57

Warning: Illegal string offset 'sect' in /home/datascopro/public_html/datascop_files/functions/data_struct_functions.php on line 57

Notice: Uninitialized string offset: 0 in /home/datascopro/public_html/datascop_files/functions/data_struct_functions.php on line 57

Warning: Illegal string offset 'sect' in /home/datascopro/public_html/datascop_files/functions/data_struct_functions.php on line 57

Notice: Uninitialized string offset: 0 in /home/datascopro/public_html/datascop_files/functions/data_struct_functions.php on line 57

Notice: Trying to access array offset on value of type int in /home/datascopro/public_html/datascop_files/functions/data_struct_functions.php on line 57
Căutare avansată

Tipuri de acte normative

lege (300), hotărâre (1497), decret (1126), decret-lege, ordin (2128), instrucțiuni (14), circulară (24), dispoziție (2), sinteză, răspuns, normă (88), regulament (83), ordonanță (21), precizări, criterii (1), contract muncă, decizie (1395), ordonanță de urgență (116), situație, listă (20), comunicat (226), constituție (1), moțiune (1), declarație (1), convenție (3), completare, metodologie (35), anexă (39), rectificare (63), acord (13), procedură (49), statut (4), apel, îndrumar, amendament (10), proces verbal (1), încheiere (5), sentință (9), mesaj, tarif vamal, cartă (1), protocol (5), raport (1550), proclamație, înțelegere, reglementări (9), memorandum (1), aranjament (1), tratat (2), instrument pentru amendare, act adițional (6), nomenclator, proiect de lege (2), program (4), opinie separată, programă analitică , codul de etică, strategie (6), addendum, rezoluție (3), plan (8), contract-cadru (2), prescripții, codul internațional de management, reguli (2), codul justiției militare, act, act internațional, metodă (1), codul internațional pentru cereale, codul internațional (ftp), codul lsa, contract, ghid (14), tablou de evidență (1), casare, normativ (2), recurs, document, cerințe (1), modul, condiții și proceduri, manual de operare, standard (4), codul civil, codul de procedură civilă, codul comercial, codul aerian, codul familiei, codul penal (1), codul de procedură penală, codul muncii, codul fiscal (1), codul silvic, codul de procedură fiscală, codul vamal (1), sistem, repere metodologice, codul pentru construcția navelor speciale, codul modu

Emitenți
Academia de Științe Agricole și Silvice (1), Academia de Științe Juridice din România, Academia Română (1), Act Internațional (35), Administrația Națională a Penitenciarelor (23), Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale, Adunarea Constituantă, Agenția de Cooperare Internațională pentru Dezvoltare, Agenția Națională pentru Pescuit și Acvacultură, Agenția de Cooperare Culturală și Tehnică, Agenția Națională a Funcționarilor Publici (3), Agenția Națională Antidoping (2), Agenția Națională Antidrog, Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate , Agenția Națională de Administrare Fiscală (76), Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (3), Agenția Națională de Control al Exporturilor, Agenția Națională de Control al Exporturilor Strategice și al Interzicerii Armelor Chimice, Agenția Națională de Integritate (2), Agenția Națională de Privatizare, Agenția Națională Împotriva Traficului de Persoane, Agenția Națională Împotriva Traficului de Persoane, Agenția Națională pentru Achiziții Publice (3), Agenția Națională pentru Comunicații și Informatică, Agenția Națională pentru Dezvoltare Regională, Agenția Națională pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați, Agenția Națională pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii și Cooperație, Agenția Națională pentru Ocupare și Formare Profesională, Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (5), Agenția Națională pentru Privatizare și Dezvoltarea Întreprinderilor Mici și Mijlocii, Agenția Națională pentru Protecția Dreptului Copilului, Agenția Națională pentru Resurse Minerale (44), Agenția Națională pentru Romi, Agenția Națională pentru Sport, Agenția Nucleară, Agenția pentru Agenda Digitală a României , Agenția pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii, Agenția pentru Strategii Guvernamentale, Agenția Română de Dezvoltare, Agenția Română pentru Conservarea Energiei, Agenția Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor, Asociația Generală a Medicilor, Asociația Generală a Vânătorilor și Pescarilor Sportivi (1), Asociația Națională a Evaluatorilor Autorizați (4), Asociațiile Patronale ale Producătorilor de Alcool și Băuturi Alcoolice, Autoritarea Națională pentru Comunicații, Autoritatea Competentă de Reglementare a Operațiunilor Petroliere Offshore la Marea Neagră, Autoritatea de Supraveghere Financiară (85), Autoritatea Electorală Permanentă (1670), Autoritatea Hipică Națională, Autoritatea Națională Pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții (3), Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, Autoritatea Națională pentru Tineret, Autoritatea Națională a Vămilor, Autoritatea Națională de Management al Calității în Sănătate (16), Autoritatea Națională de Reglementare în Comunicații, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (140), Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale, Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice - A.N.R.S.C. (7), Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală