LEGELAZI.ROBlogDespre noi
Tipuri de acte:
lege hotărâre decret decret-lege ordin instrucțiuni circulară dispoziție sinteză răspuns normă regulament ordonanță precizări criterii contract muncă decizie ordonanță de urgență situație listă comunicat constituție moțiune declarație convenție completare metodologie anexă rectificare acord procedură statut apel îndrumar amendament proces verbal încheiere sentință mesaj tarif vamal cartă protocol raport proclamație înțelegere reglementări memorandum aranjament tratat instrument pentru amendare act adițional nomenclator proiect de lege program opinie separată programă analitică codul de etică strategie addendum rezoluție plan contract-cadru prescripții codul internațional de management reguli codul justiției militare act act internațional metodă codul internațional pentru cereale codul internațional (ftp) codul lsa contract ghid tablou de evidență casare normativ recurs document cerințe modul condiții și proceduri manual de operare standard codul civil codul de procedură civilă codul comercial codul aerian codul familiei codul penal codul de procedură penală codul muncii codul fiscal codul silvic codul de procedură fiscală codul vamal sistem repere metodologice codul pentru construcția navelor speciale codul modu proiect principii registru codul consumului manualul primarului manualul prefectului codul de reglementare a conținutului audiovizual cod tehnic al gazelor naturale soluție atribuții poziție comună acțiune comună directivă propunere cpv schemă codul de bune practici în fermă mecanisme aviz consultativ cod tehnic codul navă caiet sarcini-cadru pact studiu modalități unitare codul osv propunere conținut-cadru dosar codul inf codul de siguranță codul isps calculator impozite minută discurs cadru general tranșe de venit impozabil codul european de securitate socială codul de standarde internaționale și practici recomandate măsuri codul studiilor universitare modalități și proceduri codul drepturilor și obligațiilor studentului flux informațional cod de procedură disciplinară cod de conduită inițiativă legislativă cuantum total specificație tehnică condiții instrument cod deontologic comunicare opinie concurentă conținut cerere scrisoare cod de practică ordonanță militară adeverință recomandări modalitate tip act nefolosit notă tarife cadru strategic


ORDIN nr. 1.794 din 23 octombrie 2025 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 18/2009 privind creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe, aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei nr. 625/2023



emitent: Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei
data vigoare: 03 noiembrie 2025
publicat în: Monitorul Oficial nr. 1012 din 03 noiembrie 2025


În temeiul art. XIII din Ordonanța Guvernului nr. 16/2025 pentru transpunerea art. 17 alin. (15) din Directiva (UE) 2024/1.275 a Parlamentului European și a Consiliului din 24 aprilie 2024 privind performanța energetică a clădirilor și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 18/2009 privind creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe și al art. 12 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 477/2020 privind organizarea și funcționarea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, cu modificările și completările ulterioare,
ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației emite următorul ordin:Articolul INormele metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 18/2009 privind creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe, aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației nr. 625/2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 314 din 13 aprilie 2023, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 18, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) În limita creditelor de angajament și a creditelor bugetare aprobate anual cu această destinație, prevăzute în legea bugetară anuală, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației aprobă, prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației, cu respectarea prevederilor alin. (3), programul național, care cuprinde lista unităților administrativ-teritoriale, blocurile de locuințe selectate din programele locale prevăzute la alin. (1) și alocațiile de la bugetul de stat aferente cotei-părți prevăzute la art. 13 alin. (1) lit. a) din ordonanța de urgență pentru acestea. Modificările și completările aduse programului național se efectuează în condițiile legii și se aprobă prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației.2. La articolul 22, alineatele (2), (3) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2) Solicitarea de transfer al sumelor de la bugetul de stat necesare pentru decontarea lucrărilor de intervenție executate se întocmește conform modelului prevăzut în anexa nr. 5 și se încarcă în platforma digitală însoțită de decontul justificativ întocmit conform modelului prevăzut în anexa nr. 5A, precum și de justificarea utilizării sumelor, conform modelului prevăzut în anexa nr. 5B, pentru monitorizarea utilizării sumelor transferate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, cu destinația finanțării cheltuielilor prevăzute în contractele de finanțare multianuale. Cu excepția primei solicitări de transfer, fiecare solicitare de transfer se depune însoțită și de extrasul de cont, în copie conformă cu originalul, prin care se certifică efectuarea integrală a plății sumei aferente transferului precedent către executantul lucrărilor de intervenție, precum și de anexa nr. 5B, transferul fiind condiționat de transmiterea acestora. (3) În situația în care solicitarea de transfer se întocmește pentru blocuri de locuințe incluse în programul național în perioade diferite și pentru care beneficiarul are încheiate contracte de finanțare multianuale distincte, se depun documentele prevăzute la alin. (2) pentru transferul sumelor aferente fiecărui contract de finanțare.
.......(5) În situația în care solicitarea de transfer nu este corectă sau completă sau nu este însoțită de extrasul de cont pentru certificarea plății sumei transferate anterior, precum și de anexa nr. 5B și/sau necesită clarificări, aceasta se returnează beneficiarilor cu mențiunea că solicitarea de transfer revizuită cu modificările/completările ulterioare aduse va primi un nou număr de înregistrare, fiind considerată solicitare nouă.
3. Articolul 23 se modifică și va avea următorul cuprins:Articolul 23(1) În situația epuizării creditelor bugetare disponibile în anul în curs, prevăzute în bugetul ministerului cu această destinație, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației înștiințează beneficiarii contractelor de finanțare prevăzute la art. 19 alin. (1) cu privire la aceasta.(2) După primirea înștiințării prevăzute la alin. (1), beneficiarii dispun măsurile necesare evitării înregistrării de arierate, respectiv dispun sistarea lucrărilor de intervenție, sau continuă implementarea obiectivelor de investiții din surse proprii sau alte surse legal constituite.(3) După înștiințarea beneficiarilor în conformitate cu alin. (1), în situația suplimentării creditelor bugetare pentru anul în curs, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației anunță beneficiarii cu privire la reluarea transferurilor de sume în condițiile art. 22 alin. (2)-(4) și, după caz, cu privire la epuizarea creditelor bugetare suplimentare. Înștiințarea beneficiarilor se poate face prin intermediul platformei digitale și/sau prin e-mail.(4) În perioada de valabilitate a contractelor de finanțare multianuală, în situația în care coordonatorii locali prevăzuți la art. 21 alin. (1) decontează sumele aferente contribuției de la bugetul de stat din surse proprii sau alte surse legal constituite, au dreptul să solicite recuperarea acestora la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, în baza solicitărilor de transfer, întocmite conform modelului prevăzut în anexa nr. 5, însoțită de decontul justificativ întocmit conform modelului prevăzut în anexa nr. 5A și de ordinele de plată, care transferă aceste sume în limita creditelor bugetare aprobate în buget cu această destinație, în condițiile prevăzute la art. 22 alin. (2)-(4).(5) În aplicarea prevederilor art. 17 alin. (7) din ordonanța de urgență, pe perioada de derulare a contractelor de finanțare încheiate conform prevederilor art. 19 alin. (1), în situația în care solicitările de transfer depuse conform prevederilor art. 22 alin. (2)-(4) și art. 23 alin. (4) depășesc nivelul creditelor bugetare aprobate prin legea bugetară anuală pentru anul în curs, acestea se centralizează la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, iar sumele aferente acestora se transferă de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, cu prioritate, în anul bugetar următor, în ordinea cronologică de înregistrare în anul anterior a solicitării de transfer al sumelor aferente cotei-părți prevăzute la art. 13 alin. (1) lit. a) din ordonanța de urgență, necesare pentru decontarea lucrărilor de intervenție executate.(6) Coordonatorii locali prevăzuți la art. 21 alin. (1), în baza contractelor de finanțare, cuprind în bugetul propriu credite bugetare estimate în funcție de graficele de execuție a livrării de bunuri, prestării de servicii, execuției de lucrări.4. La articolul 25, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Coordonatorii locali au obligația ca în termen de 20 de zile lucrătoare să vireze prin ordin de plată către executanții de lucrări sumele prevăzute la art. 13 alin. (1) lit. a) din ordonanța de urgență. Coordonatorii locali efectuează plățile către executanți pe bază de ordine de plată întocmite distinct pentru cotele-părți finanțate din bugetul local, cotele-părți finanțate din bugetul de stat și, respectiv, pentru cotele-părți de participare ale asociațiilor de proprietari sau proprietarilor locuințelor unifamiliale.5. La articolul 25, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alin. (5) și (6), cu următorul cuprins:(5) În situația în care beneficiarii programului național multianual privind creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe nu virează sumele în termenul prevăzut la alin. (3), aceștia trebuie să justifice motivul neefectuării viramentului și să le returneze în bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației în termen de 5 zile lucrătoare de la data expirării termenului inițial de 20 de zile lucrătoare. Fac excepție situațiile în care beneficiarii decontează din bugetul local sau alte surse legal constituite sumele aferente contribuției de la bugetul de stat și solicită ulterior recuperarea acestora, potrivit prevederilor art. 23 alin. (4).(6) Termenele prevăzute la alin. (3) și (5) se reduc în luna decembrie a fiecărui an în funcție de reglementările emise în temeiul art. 19 lit. d) din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare.6. Anexa nr. 5A se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul ordin.7. După anexa nr. 5A se introduce o nouă anexă, anexa nr. 5B, având cuprinsul prevăzut în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentul ordin.


Căutare avansată

Tipuri de acte normative

Emitenți
Academia de Științe Agricole și Silvice, Academia de Științe Juridice din România, Academia Română, Act Internațional, Administrația Națională a Penitenciarelor, Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale, Adunarea Constituantă, Agenția de Cooperare Internațională pentru Dezvoltare, Agenția Națională pentru Pescuit și Acvacultură, Agenția de Cooperare Culturală și Tehnică, Agenția Națională a Funcționarilor Publici, Agenția Națională Antidoping, Agenția Națională Antidrog, Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate , Agenția Națională de Administrare Fiscală, Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară, Agenția Națională de Control al Exporturilor, Agenția Națională de Control al Exporturilor Strategice și al Interzicerii Armelor Chimice, Agenția Națională de Integritate, Agenția Națională de Privatizare, Agenția Națională Împotriva Traficului de Persoane, Agenția Națională Împotriva Traficului de Persoane, Agenția Națională pentru Achiziții Publice, Agenția Națională pentru Comunicații și Informatică, Agenția Națională pentru Dezvoltare Regională, Agenția Națională pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați, Agenția Națională pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii și Cooperație, Agenția Națională pentru Ocupare și Formare Profesională, Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, Agenția Națională pentru Privatizare și Dezvoltarea Întreprinderilor Mici și Mijlocii, Agenția Națională pentru Protecția Dreptului Copilului, Agenția Națională pentru Resurse Minerale, Agenția Națională pentru Romi, Agenția Națională pentru Sport, Agenția Nucleară, Agenția pentru Agenda Digitală a României , Agenția pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii, Agenția pentru Strategii Guvernamentale, Agenția Română de Dezvoltare, Agenția Română pentru Conservarea Energiei, Agenția Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor, Asociația Generală a Medicilor, Asociația Generală a Vânătorilor și Pescarilor Sportivi, Asociația Națională a Evaluatorilor Autorizați, Asociațiile Patronale ale Producătorilor de Alcool și Băuturi Alcoolice, Autoritarea Națională pentru Comunicații, Autoritatea Competentă de Reglementare a Operațiunilor Petroliere Offshore la Marea Neagră, Autoritatea de Supraveghere Financiară, Autoritatea Electorală Permanentă, Autoritatea Hipică Națională, Autoritatea Națională Pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții, Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, Autoritatea Națională pentru Tineret, Autoritatea Națională a Vămilor, Autoritatea Națională de Management al Calității în Sănătate , Autoritatea Națională de Reglementare în Comunicații, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale, Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice - A.N.R.S.C., Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală