LEGELAZI.ROBlogDespre noi
Tipuri de acte:
lege hotărâre decret decret-lege ordin instrucțiuni circulară dispoziție sinteză răspuns normă regulament ordonanță precizări criterii contract muncă decizie ordonanță de urgență situație listă comunicat constituție moțiune declarație convenție completare metodologie anexă rectificare acord procedură statut apel îndrumar amendament proces verbal încheiere sentință mesaj tarif vamal cartă protocol raport proclamație înțelegere reglementări memorandum aranjament tratat instrument pentru amendare act adițional nomenclator proiect de lege program opinie separată programă analitică codul de etică strategie addendum rezoluție plan contract-cadru prescripții codul internațional de management reguli codul justiției militare act act internațional metodă codul internațional pentru cereale codul internațional (ftp) codul lsa contract ghid tablou de evidență casare normativ recurs document cerințe modul condiții și proceduri manual de operare standard codul civil codul de procedură civilă codul comercial codul aerian codul familiei codul penal codul de procedură penală codul muncii codul fiscal codul silvic codul de procedură fiscală codul vamal sistem repere metodologice codul pentru construcția navelor speciale codul modu proiect principii registru codul consumului manualul primarului manualul prefectului codul de reglementare a conținutului audiovizual cod tehnic al gazelor naturale soluție atribuții poziție comună acțiune comună directivă propunere cpv schemă codul de bune practici în fermă mecanisme aviz consultativ cod tehnic codul navă caiet sarcini-cadru pact studiu modalități unitare codul osv propunere conținut-cadru dosar codul inf codul de siguranță codul isps calculator impozite minută discurs cadru general tranșe de venit impozabil codul european de securitate socială codul de standarde internaționale și practici recomandate măsuri codul studiilor universitare modalități și proceduri codul drepturilor și obligațiilor studentului flux informațional cod de procedură disciplinară cod de conduită inițiativă legislativă cuantum total specificație tehnică condiții instrument cod deontologic comunicare opinie concurentă conținut cerere scrisoare cod de practică ordonanță militară adeverință recomandări modalitate tip act nefolosit notă tarife cadru strategic


PROGRAM NAȚIONAL din 28 august 2025 privind performanţa de mediu a activităţii autorităţilor şi instituţiilor publice



emitent: Guvernul
data vigoare: 02 septembrie 2025
publicat în: Monitorul Oficial nr. 812 din 02 septembrie 2025

Notă: Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 709 din 28 august 2025, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 812 din 2 septembrie 2025.Preambul
Recomandarea privind îmbunătățirea performanței de mediu a Guvernului OECD/LEGAL/0283 a fost adoptată de Consiliul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică la 20 februarie 1996, la propunerea Comitetului pentru politica de mediu. Statelor membre li se recomandă să elaboreze și să aplice documente programatice pentru îmbunătățirea continuă a performanței de mediu a activității administrațiilor lor publice, prin integrarea considerațiilor de mediu în toată activitatea, inclusiv în procesele aferente de luare a deciziilor.
În calitate de stat candidat pentru aderarea la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), România depune eforturi pentru a alinia funcționarea autorităților și instituțiilor publice la recomandările OCDE, inclusiv la recomandarea prevăzută la primul paragraf. Prin urmare, a fost elaborat prezentul Program național privind performanța de mediu a activității autorităților și instituțiilor publice (Program), pentru a dezvolta, într-o primă etapă, capacitatea autorităților și instituțiilor publice de a-și îmbunătăți performanța de mediu și de a conștientiza importanța eforturilor în acest sens.
Prin punerea în aplicare a Programului, autoritățile și instituțiile publice vor optimiza utilizarea, în activitatea curentă, a resurselor de apă, energie și materiale, urmărind obiectivele indicate mai jos, în special prin măsuri de reducere a consumului, recirculare, reutilizare și reciclare, pentru ași îmbunătăți astfel, începând cu anul 2026 și până cel mai târziu în anul 2036, performanța de mediu.Capitolul I ApăObiectiv: reducerea consumului de apă în activitatea autorităților și instituțiilor publice în vederea atingerii unui consum optim
Conform Programului, consumul optim de apă în clădirile utilizate pentru activitatea autorităților și instituțiilor publice este mai mic de 6,4 mc/angajat, în echivalent normă întreagă/an.
Termen de realizare: până cel mai târziu în anul 2036.
Măsuri/Acțiuni:1. activități concrete pentru reducerea consumului de apă, inclusiv raportarea imediată a defecțiunilor, evaluarea și intervenția, acolo unde este cazul.
Activitățile pot consta în: reutilizarea apei, implementarea de sisteme de colectare și tratare a apelor provenite de la dușuri, chiuvete și a apelor pluviale pentru irigarea spațiilor verzi, spălarea toaletelor sau alte utilizări nepotabile; reciclarea apei, tratarea și reutilizarea apei uzate provenite din clădire pentru diverse scopuri, în funcție de calitatea apei și de necesitățile specifice; instalarea de robinete, filtre de apă potabilă, dușuri și reductoare de presiune care utilizează eficient apa, întreținerea regulată a acestor sisteme, instalarea sistemelor de colectare a apei pluviale - dacă este cazul, campanii de conștientizare, instruirea personalului pentru a asigura utilizarea rațională a apei și altele;2. elaborarea procedurilor-cadru interne la nivelul fiecărei autorități și instituții publice pentru monitorizarea consumului de apă.
Acțiuni de monitorizare:1. monitorizarea consumului total anual de apă per angajat, în echivalent normă întreagă, ENI - mc/ENI/an;2. monitorizarea consumului total anual de apă pe suprafață interioară - mc/mp/an.
Indicatori:– consum de apă, mc/ENI/an;– consumul de apă pluvială colectată, mc/ENI/an, dacă este cazul.
Frecvența monitorizării: anual.Capitolul II EnergieObiectiv: reducerea consumului de energie în activitatea autorităților și instituțiilor publice concomitent cu creșterea ponderii energiei regenerabile în consumul total de energie, în vederea atingerii unui consum optim
Consumul optim de energie se stabilește de fiecare autoritate și instituție publică în parte, ținând cont de situația efectivă a spațiilor utilizate pentru desfășurarea activității și pornind de la valorile totale ale consumurilor de energie măsurate la nivelul anului 2025.
Termen de realizare: până cel mai târziu în anul 2036.
Măsuri/Acțiuni:1. activități concrete de creștere a eficienței energetice a spațiilor în care autoritatea sau instituția publică își desfășoară activitatea prin:– elaborarea procedurilor-cadru interne la nivelul fiecărei autorități și instituții publice pentru monitorizarea consumului de energie;– informarea și conștientizarea personalului cu privire la obiectivele de mediu, adoptarea de măsuri interne de informare a angajaților, desfășurarea de sesiuni de formare pentru personal și altele asemenea;2. creșterea eficienței energetice a spațiilor existente, pornind de la:a) monitorizare - inclusiv pentru fiecare autoritate și instituție publică în parte, prin dispozitive de măsurare independente; b) management al energiei - inclusiv prin montarea, dacă este cazul, a dispozitivelor de autoreglare; c) promovarea schimbărilor comportamentale, inclusiv raportarea imediată a defecțiunilor, evaluarea și intervenția, acolo unde este cazul, prin:(i) formarea personalului esențial responsabil cu managementul clădirii și al energiei în eficiența energetică; instruirea ar trebui să includă atât sesiuni teoretice, cât și practice, susținute de manuale și ghiduri relevante;(ii) angajarea întregului personal în acțiuni care influențează consumul de energie, prin educarea și creșterea gradului de conștientizare cu privire la consumul responsabil de energie (de exemplu, stingerea luminilor, stabilirea unei temperaturi recomandate la nivelul autorității sau instituției, setarea corectă a temperaturii în încăperi), cu un accent deosebit pe membrii personalului respectați și influenți.Acțiuni de monitorizare
Date de monitorizare privind consumul total anual de energie măsurat, care pot fi colectate la nivelul clădirii/suprafeței ocupate de o autoritate sau instituție publică, echipate cu dispozitive de măsurare independente, după caz, holuri, birouri, cantină etc., pe tipuri de surse de energie, precum gaz, electricitate etc., și pe categorii de utilizare finală - iluminat, încălzire, etc.
Indicatori:– procent de spații dotate cu dispozitive de măsurare independente din totalul spațiilor administrate;– consumul total anual de energie finală măsurat, pe zonă sau per angajat, în echivalent normă întreagă - ENI, kWh/mp/an, kWh/ENI/an;– consumul total de energie din surse regenerabile, exprimat ca valoarea totală a consumului de energie din surse regenerabile, kWh/mp/an, kWh/ENI/an.
Frecvența monitorizării: anual.Capitolul III DeșeuriObiectiv: reducerea cantității de deșeuri generate ca urmare a activității autorităților și instituțiilor publice și refolosirea sau trimiterea spre reciclare/valorificare a 80% din deșeurile care pot fi refolosite, respectiv reciclate sau valorificate
Obiectiv optim: cantitatea totală de deșeuri generate în spațiile utilizate în activitatea autorităților și instituțiilor publice să fie mai mică de 200 kg/angajat, în echivalent normă întreagă/an.
Termen de realizare: până cel mai târziu în anul 2036.
Măsuri/Acțiuni:1. informarea și conștientizarea personalului cu privire la obiectivele de mediu;2. elaborarea unui plan de măsuri privind colectarea selectivă a deșeurilor, în conformitate cu Legea nr. 132/2010 privind colectarea selectivă a deșeurilor în instituțiile publice, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere în special:– creșterea ratelor de reciclare și valorificare a deșeurilor colectate selectiv, prin organizarea colectării selective a deșeurilor în cadrul autorității sau instituției publice;– semnarea unui contract de eliminare a deșeurilor colectate selectiv cu un operator autorizat care să preia deșeurile pentru reciclare/valorificare corespunzătoare;3. strategii adecvate și implicarea personalului din diferite servicii:– stabilirea de proceduri și arhive fără hârtie;– asigurarea durabilității echipamentelor și consumabilelor - de exemplu, prin achiziții publice ecologice;– reutilizarea mobilierului și echipamentelor de birou - de exemplu, crearea unui inventar electronic de echipamente, mobilier și articole de papetărie care nu mai sunt necesare, care ar trebui consultat de toate serviciile și membrii personalului înainte de a cumpăra articole noi, asigurarea curățării, reparațiilor și întreținerii profesionale ale echipamentelor pentru a prelungi durata de viață a acestora;– încurajarea personalului să folosească pahare reutilizabile în locul celor de unică folosință, amplasarea de dozatoare de apă fără pahare de unică folosință în locul sticlelor de plastic, la întâlniri sau în spații publice;– conștientizarea și implicarea întregului personal în acțiuni care influențează reducerea generării de deșeuri.Acțiuni de monitorizare
Monitorizarea cantităților de deșeuri generate, defalcate pe tip de deșeu, pentru toate tipurile de deșeuri - de exemplu, fracții colectate separat, deșeuri reziduale, deșeuri periculoase.
Indicatori:– totalul deșeurilor anuale de birou generate per angajat, în echivalent normă întreagă, ENI - kg/ENI/an;– cantitatea totală anuală de mobilier de birou, echipamente electrice și electronice și articole de papetărie care sunt reutilizate, kg/ENI/an, achiziții evitate EUR/ENI/an, respectiv casate;– deșeuri de birou trimise spre reciclare, ca procent din greutatea totală a deșeurilor - %;– deșeuri de birou reziduale, ca procent din greutatea totală a deșeurilor - %.
Frecvența monitorizării: anual.Capitolul IV MaterialeObiectiv: reducerea consumului de hârtie și rechizite de birou ca urmare a activității autorităților și instituțiilor publice
Obiectiv optim: consumul de hârtie de birou este mai mic de 15 foi A4/angajat, în echivalent normă întreagă/zi lucrătoare.
Hârtia de birou utilizată este în proporție de 80% reciclată sau certificată, în conformitate cu o etichetă ecologică ISO de tip I, de exemplu, eticheta ecologică a UE.
Termen de realizare: până cel mai târziu în anul 2036.
Măsuri/Acțiuni:1. informarea și creșterea gradului de conștientizare a personalului cu privire la obiectivele de mediu, prin:– sesiuni de instruire a personalului, educare și conștientizare cu privire la consumul responsabil de hârtie;– implementarea și promovarea procedurilor interne - de exemplu, proceduri fără hârtie, cum ar fi fluxurile de lucru electronice, semnăturile electronice și arhivele electronice, evitarea tipăririi documentelor pentru întâlniri, a buletinelor informative/rapoartelor, tipărirea implicită față-verso pentru a ajuta angajații și publicul să evite utilizarea hârtiei de birou (de exemplu, hârtie pentru copiator/imprimantă) și a rechizitelor de orice tip, reducând astfel cererea;2. includerea în contractele de întreținere a echipamentelor de imprimare, inclusiv a celor închiriate, și în contractele de servicii a obligației de a prelua cartușele uzate;3. utilizarea achizițiilor publice ecologice pentru a determina opțiuni cu un impact mai scăzut - de exemplu, hârtie de birou mai ușoară, produse mai durabile care pot fi reîncărcate și alternative cu un impact mai scăzut asupra mediului sau cu toxicitate redusă.
Acțiuni de monitorizare:1. monitorizarea consumului de hârtie și rechizite de birou;2. monitorizarea utilizării hârtiei reciclabile.
Indicatori:– consumul anual de hârtie de birou per angajat, în echivalent normă întreagă, FTE - coli de hârtie/FTE/zi lucrătoare;– proporția de hârtie de birou achiziționată, certificată ca ecologică, din totalul hârtiei de birou achiziționate - %;– costul anual al rechizitelor de birou achiziționate per angajat, în echivalent normă întreagă, ENI - EUR/ENI/an.
Frecvența monitorizării: anual.Capitolul V Emisii/Deșeuri/MaterialeObiectivul I: reducerea impactului asupra mediului al organizării de întâlniri și evenimente necesare în activitatea autorității și instituției publice
Toate întâlnirile și evenimentele sunt organizate ținând cont de impactul asupra mediului și luând măsuri pentru reducerea acestuia.
Numărul de întâlniri și evenimente online este de cel puțin 50% din numărul total de întâlniri și evenimente organizate de autoritățile și instituțiile publice.
Termen de realizare: până cel mai târziu în anul 2036.
Măsuri/Acțiuni:1. introducerea unui sistem de management sustenabil al evenimentelor;2. selectarea evenimentului sau a locului de întâlnire pe baza criteriilor de mediu - de exemplu, conexiuni bune de transport public, clădire cu impact redus asupra mediului, o locație cu un sistem de management de mediu;3. alegerea produselor și serviciilor necesare organizării de întâlniri și evenimente prin aplicarea achizițiilor publice ecologice și limitarea articolelor promoționale și a conținutului pachetului de conferințe - de exemplu, broșuri, unități flash USB, insigne;4. achiziționarea de servicii de catering sau produse alimentare și băuturi de la serviciile de catering gestionate intern, prin introducerea de cerințe de durabilitate, cum ar fi: alimente organice de sezon, asigurarea disponibilității opțiunilor vegetariene/vegane și, dacă este posibil, evitarea utilizării ambalajelor din plastic de unică folosință; selectarea furnizorilor de servicii care își pot oferi serviciile fără a folosi farfurii, pahare și tacâmuri din plastic de unică folosință și furnizarea de dozatoare de apă în loc de apă îmbuteliată;5. generalizarea utilizării echipamentelor și programelor informatice pentru organizarea de întâlniri și evenimente online.
Acțiuni de monitorizare:1. monitorizarea numărului de evenimente organizate, având în vedere criteriile de mediu;2. monitorizarea numărului de evenimente online organizate.
Indicatori:– proporția furnizorilor cu un sistem de management al evenimentelor durabil recunoscut, de exemplu, ISO 20121, sau un sistem de management de mediu - % din totalul evenimentelor;– proporția de licitații pentru evenimente, care includ, ca parte a criteriilor, o referință la un sistem de management al evenimentelor recunoscut, de exemplu, ISO 20121, sau un sistem de management de mediu - % din totalul ofertelor;– numărul de evenimente organizate prin implementarea serviciilor contractate prin achiziții publice ecologice;– numărul de întâlniri și evenimente organizate, respectiv numărul de întâlniri și evenimente online organizate.
Frecvența monitorizării: anual.Obiectivul II: reducerea impactului asupra mediului al deplasărilor în interesul serviciului ale personalului autorităților și instituțiilor publice
Pentru toate deplasările în interesul serviciului se ține cont de impactul asupra mediului și se iau măsuri pentru reducerea acestuia.
Întâlnirile prin sisteme de videoconferință sau audioconferință, online, sunt preferate deplasărilor în interesul serviciului, în special în ceea ce privește deplasările în interesul serviciului care necesită transport cu avionul.
Termen de realizare: până cel mai târziu în anul 2036.
Măsuri/Acțiuni:1. identificarea nevoilor urgente pentru deplasările în interesul serviciului;2. reînnoirea parcului auto cu mașini nepoluante;3. includerea unor criterii stricte de durabilitate în achiziția de servicii de transport - cerință obligatorie pentru compania aeriană de a furniza date privind emisiile de carbon.
Acțiuni de monitorizare:1. monitorizarea consumului de combustibil;2. monitorizarea licitațiilor pentru biletele de avion emise pentru deplasările în interesul serviciului.
Indicatori:– consumul de combustibil/parcul total de vehicule;– numărul de mașini nepoluante/parcul total de vehicule;– proporția biletelor de avion emise cu specificația pentru amprenta de carbon.
Frecvența monitorizării: anual.
-----


Căutare avansată

Tipuri de acte normative

Emitenți
Academia de Științe Agricole și Silvice, Academia de Științe Juridice din România, Academia Română, Act Internațional, Administrația Națională a Penitenciarelor, Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale, Adunarea Constituantă, Agenția de Cooperare Internațională pentru Dezvoltare, Agenția Națională pentru Pescuit și Acvacultură, Agenția de Cooperare Culturală și Tehnică, Agenția Națională a Funcționarilor Publici, Agenția Națională Antidoping, Agenția Națională Antidrog, Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate , Agenția Națională de Administrare Fiscală, Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară, Agenția Națională de Control al Exporturilor, Agenția Națională de Control al Exporturilor Strategice și al Interzicerii Armelor Chimice, Agenția Națională de Integritate, Agenția Națională de Privatizare, Agenția Națională Împotriva Traficului de Persoane, Agenția Națională Împotriva Traficului de Persoane, Agenția Națională pentru Achiziții Publice, Agenția Națională pentru Comunicații și Informatică, Agenția Națională pentru Dezvoltare Regională, Agenția Națională pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați, Agenția Națională pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii și Cooperație, Agenția Națională pentru Ocupare și Formare Profesională, Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, Agenția Națională pentru Privatizare și Dezvoltarea Întreprinderilor Mici și Mijlocii, Agenția Națională pentru Protecția Dreptului Copilului, Agenția Națională pentru Resurse Minerale, Agenția Națională pentru Romi, Agenția Națională pentru Sport, Agenția Nucleară, Agenția pentru Agenda Digitală a României , Agenția pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii, Agenția pentru Strategii Guvernamentale, Agenția Română de Dezvoltare, Agenția Română pentru Conservarea Energiei, Agenția Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor, Asociația Generală a Medicilor, Asociația Generală a Vânătorilor și Pescarilor Sportivi, Asociația Națională a Evaluatorilor Autorizați, Asociațiile Patronale ale Producătorilor de Alcool și Băuturi Alcoolice, Autoritarea Națională pentru Comunicații, Autoritatea Competentă de Reglementare a Operațiunilor Petroliere Offshore la Marea Neagră, Autoritatea de Supraveghere Financiară, Autoritatea Electorală Permanentă, Autoritatea Hipică Națională, Autoritatea Națională Pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții, Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, Autoritatea Națională pentru Tineret, Autoritatea Națională a Vămilor, Autoritatea Națională de Management al Calității în Sănătate , Autoritatea Națională de Reglementare în Comunicații, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale, Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice - A.N.R.S.C., Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală