DECIZIA nr. 230 din 16 iunie 2025 referitoare la interpretarea prevederilor anexei la Regulamentul privind stabilirea locurilor de muncă, a categoriilor de personal, mărimea concretă a sporului pentru condiţii de muncă, precum şi condiţiile de acordare a acestuia pentru familia ocupaţională de funcţii bugetare "Administraţie" din administraţia publică locală, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 569/2017
emitent: Înalta Curte de Casație și Justiție
data vigoare: 30 iulie 2025
publicat în: Monitorul Oficial nr. 707 din 30 iulie 2025
data vigoare: 30 iulie 2025
publicat în: Monitorul Oficial nr. 707 din 30 iulie 2025
Asupra admisibilitÄ?È?ii sesizÄ?rii51. Prezenta sesizare a fost formulatÄ? în temeiul dispoziÈ?iilor OrdonanÈ?ei de urgenÈ?Ä? a Guvernului nr. 62/2024, prin care au fost prevÄ?zute norme speciale pentru sesizarea Ã?naltei CurÈ?i de CasaÈ?ie È?i JustiÈ?ie în vederea pronunÈ?Ä?rii unei hotÄ?râri prealabile pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, în procesele privind stabilirea È?i/sau plata drepturilor salariale sau de naturÄ? salarialÄ? ale personalului plÄ?tit din fonduri publice, inclusiv cele privind obligarea la emiterea actelor administrative sau privind anularea actelor administrative emise pentru acest personal sau/È?i cele privind raporturile de muncÄ? È?i de serviciu ale acestui personal [art. 1 alin. (1)], precum È?i în procesele privind stabilirea È?i/sau plata drepturilor la pensie, inclusiv cele rezultate din actualizarea/recalcularea/revizuirea drepturilor la pensie sau/È?i cele privind alte prestaÈ?ii de asigurÄ?ri sociale ale acestui personal [art. 1 alin. (2)], indiferent de natura È?i obiectul proceselor prevÄ?zute la alin. (1) È?i (2), de calitatea pÄ?rÈ?ilor ori de instanÈ?a competentÄ? sÄ? le soluÈ?ioneze [art. 1 alin. (3)].52. Potrivit art. 2 alin. (1) din OrdonanÈ?a de urgenÈ?Ä? a Guvernului nr. 62/2024: â??(1) DacÄ? în cursul judecÄ?È?ii proceselor prevÄ?zute la art. 1, completul de judecatÄ? învestit cu soluÈ?ionarea cauzei în primÄ? instanÈ?Ä? sau în calea de atac, verificând È?i constatând cÄ? asupra unei chestiuni de drept, de a cÄ?rei lÄ?murire depinde soluÈ?ionarea pe fond a cauzei respective, Ã?nalta Curte de CasaÈ?ie È?i JustiÈ?ie nu a statuat È?i aceasta nici nu face obiectul unui recurs în interesul legii în curs de soluÈ?ionare, va solicita Ã?naltei CurÈ?i de CasaÈ?ie È?i JustiÈ?ie sÄ? pronunÈ?e o hotÄ?râre prin care sÄ? se dea rezolvare de principiu chestiunii de drept cu care a fost sesizatÄ?.â??53. DispoziÈ?iile acestui act normativ se completeazÄ?, potrivit art. 4 din OrdonanÈ?a de urgenÈ?Ä? a Guvernului nr. 62/2024, cu cele ale Codului de procedurÄ? civilÄ?.54. Ã?n ceea ce priveÈ?te sesizarea Ã?naltei CurÈ?i de CasaÈ?ie È?i JustiÈ?ie în vederea pronunÈ?Ä?rii unei hotÄ?râri prealabile, dispoziÈ?iile art. 519 din Codul de procedurÄ? civilÄ? prevÄ?d urmÄ?toarele: â??DacÄ?, în cursul judecÄ?È?ii, un complet de judecatÄ? al Ã?naltei CurÈ?i de CasaÈ?ie È?i JustiÈ?ie, al curÈ?ii de apel sau al tribunalului, învestit cu soluÈ?ionarea cauzei în ultimÄ? instanÈ?Ä?, constatând cÄ? o chestiune de drept, de a cÄ?rei lÄ?murire depinde soluÈ?ionarea pe fond a cauzei respective, este nouÄ? È?i asupra acesteia Ã?nalta Curte de CasaÈ?ie È?i JustiÈ?ie nu a statuat È?i nici nu face obiectul unui recurs în interesul legii în curs de soluÈ?ionare, va putea solicita Ã?naltei CurÈ?i de CasaÈ?ie È?i JustiÈ?ie sÄ? pronunÈ?e o hotÄ?râre prin care sÄ? se dea rezolvare de principiu chestiunii de drept cu care a fost sesizatÄ?.â??55. Potrivit art. 520 alin. (1) din Codul de procedurÄ? civilÄ?, â??Sesizarea Ã?naltei CurÈ?i de CasaÈ?ie È?i JustiÈ?ie se face de cÄ?tre completul de judecatÄ? dupÄ? dezbateri contradictorii, dacÄ? sunt îndeplinite condiÈ?iile prevÄ?zute la art. 519, prin încheiere care nu este supusÄ? niciunei cÄ?i de atac. DacÄ? prin încheiere se dispune sesizarea, aceasta va cuprinde motivele care susÈ?in admisibilitatea sesizÄ?rii potrivit dispoziÈ?iilor art. 519, punctul de vedere al completului de judecatÄ? È?i al pÄ?rÈ?ilor.â??56. Ã?n mod diferit de sesizarea în vederea pronunÈ?Ä?rii unei hotÄ?râri prealabile prevÄ?zute de art. 519 din Codul de procedurÄ? civilÄ?, în procedura reglementatÄ? de OrdonanÈ?a de urgenÈ?Ä? a Guvernului nr. 62/2024 nu mai este prevÄ?zutÄ? condiÈ?ia noutÄ?È?ii chestiunii de drept invocate, iar sesizarea poate fi formulatÄ? de completurile de judecatÄ? învestite cu soluÈ?ionarea cauzei atât în primÄ? instanÈ?Ä?, cât È?i în calea de atac.57. Ã?n raport cu dispoziÈ?iile OrdonanÈ?ei de urgenÈ?Ä? a Guvernului nr. 62/2024, care se completeazÄ? cu cele ale Codului de procedurÄ? civilÄ?, rezultÄ? cÄ?, pentru sesizarea Ã?naltei CurÈ?i de CasaÈ?ie È?i JustiÈ?ie în vederea pronunÈ?Ä?rii unei hotÄ?râri prealabile, se impune a fi întrunite cumulativ urmÄ?toarele condiÈ?ii de admisibilitate:a) existenÈ?a unei cauze aflate în curs de judecatÄ?, în primÄ? instanÈ?Ä? sau în calea de atac;b) obiectul cauzei sÄ? fie stabilirea È?i/sau plata drepturilor salariale sau de naturÄ? salarialÄ? ale personalului plÄ?tit din fonduri publice, inclusiv cele privind obligarea la emiterea actelor administrative sau privind anularea actelor administrative emise pentru acest personal sau/È?i cele privind raporturile de muncÄ? È?i de serviciu ale acestui personal, stabilirea È?i/sau plata drepturilor la pensie, inclusiv cele rezultate din actualizarea/recalcularea/ revizuirea drepturilor la pensie sau/È?i cele privind alte prestaÈ?ii de asigurÄ?ri sociale ale personalului plÄ?tit din fonduri publice;c) existenÈ?a unei chestiuni de drept de a cÄ?rei lÄ?murire depinde soluÈ?ionarea pe fond a cauzei în curs de judecatÄ?;d) Ã?nalta Curte de CasaÈ?ie È?i JustiÈ?ie sÄ? nu fi statuat asupra chestiunii de drept È?i aceasta sÄ? nici nu facÄ? obiectul unui recurs în interesul legii în curs de soluÈ?ionare.58. Din punct de vedere formal, având în vedere cÄ?, potrivit art. 4 din OrdonanÈ?a de urgenÈ?Ä? a Guvernului nr. 62/2024, dispoziÈ?iile acesteia se completeazÄ? cu cele ale Codului de procedurÄ? civilÄ?, sesizarea se face de cÄ?tre completul de judecatÄ? dupÄ? dezbateri contradictorii, prin încheiere care nu este supusÄ? niciunei cÄ?i de atac, încheierea de sesizare trebuie sÄ? cuprindÄ? motivele care susÈ?in admisibilitatea sesizÄ?rii, precum È?i punctul de vedere al completului de judecatÄ? È?i punctele de vedere ale pÄ?rÈ?ilor, conform art. 520 din Codul de procedurÄ? civilÄ?.59. Examinând îndeplinirea condiÈ?iilor de admisibilitate a sesizÄ?rii din prezenta cauzÄ?, potrivit dispoziÈ?iilor OrdonanÈ?ei de urgenÈ?Ä? a Guvernului nr. 62/2024 È?i ale art. 520 din Codul de procedurÄ? civilÄ?, Ã?nalta Curte de CasaÈ?ie È?i JustiÈ?ie constatÄ? cÄ? acestea nu sunt îndeplinite cumulativ. 60. Primele douÄ? condiÈ?ii sunt îndeplinite.61. Cauzele în care au fost formulate sesizÄ?rile conexate sunt în curs de judecatÄ? pe rolul unor completuri de judecatÄ? specializate pentru soluÈ?ionarea cauzelor privind conflictele de muncÄ? È?i asigurÄ?ri sociale din cadrul tribunalelor, care judecÄ? în primÄ? instanÈ?Ä?, potrivit art. 95 pct. 4 din Codul de procedurÄ? civilÄ? È?i art. 269 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicatÄ?, cu modificÄ?rile È?i completÄ?rile ulterioare.62. Obiectul cererilor de chemare în judecatÄ? priveÈ?te stabilirea È?i plata drepturilor salariale ale personalului plÄ?tit din fonduri publice, reclamanÈ?ii fiind personal contractual din cadrul DAS Baia Mare, salarizaÈ?i conform dispoziÈ?iilor din anexa nr. II - Familia ocupaÈ?ionalÄ? de funcÈ?ii bugetare â??SÄ?nÄ?tate È?i asistenÈ?Ä? socialÄ?â?? la Legea-cadru nr. 153/2017 (sesizÄ?rile nr. 2.878/1/2024, 2.880/1/2024), respectiv dispoziÈ?iilor din anexa nr. VIII - Familia ocupaÈ?ionalÄ? de funcÈ?ii bugetare â??AdministraÈ?ieâ?? la Legea-cadru nr. 153/2017 (Sesizarea nr. 415/1/2025), astfel cÄ? se circumscrie litigiilor privind stabilirea drepturilor de naturÄ? salarialÄ? ale personalului plÄ?tit din fonduri publice, potrivit art. 1 alin. (1) din OrdonanÈ?a de urgenÈ?Ä? a Guvernului nr. 62/2024. 63. Ã?n ceea ce priveÈ?te celelalte condiÈ?ii, având în vedere faptul cÄ? procedura sesizÄ?rii instanÈ?ei supreme cu dezlegarea unei chestiuni de drept se circumscrie unui incident procedural ivit în cursul unui proces aflat în desfÄ?È?urare, admisibilitatea procedurii hotÄ?rârii prealabile este condiÈ?ionatÄ? de existenÈ?a unei chestiuni de drept de a cÄ?rei lÄ?murire depinde soluÈ?ionarea pe fond a cauzei în curs de judecatÄ?, asupra cÄ?reia Ã?nalta Curte de CasaÈ?ie È?i JustiÈ?ie sÄ? nu fi statuat È?i care sÄ? nu facÄ? nici obiectul unui recurs în interesul legii în curs de soluÈ?ionare.64. Problemele ce constituie obiectul prezentei sesizÄ?ri privesc interpretarea È?i aplicarea dispoziÈ?iilor legale care prevÄ?d:â?? sporul pentru condiÈ?ii periculoase sau vÄ?tÄ?mÄ?toare de muncÄ? într-un procent de pânÄ? la 15% din salariul de bazÄ?, È?i anume lit. a) din anexa la Regulamentul aprobat prin HotÄ?rârea Guvernului nr. 569/2017, potrivit dispoziÈ?iilor art. 1 alin. (1) È?i (2) din capitolul II din anexa nr. VIII - Familia ocupaÈ?ionalÄ? de funcÈ?ii bugetare â??AdministraÈ?ieâ?? la Legea-cadru nr. 153/2017, È?i anume, dacÄ? angajaÈ?ii sunt îndreptÄ?È?iÈ?i sÄ? beneficieze de acest spor în situaÈ?ia în care angajatorul nu a demarat procedura de evaluare a locului de muncÄ? È?i nu a stabilit în concret valoarea sporului (Sesizarea nr. 2.878/1/2024), dacÄ? angajatorul avea obligaÈ?ia expertizÄ?rii locurilor de muncÄ?, obligaÈ?ia emiterii regulamentului în temeiul cÄ?ruia sÄ? fie stabilit sporul, iar în condiÈ?iile în care nu a emis regulamentul, dacÄ? poate fi obligat retroactiv la despÄ?gubiri echivalente sporului în condiÈ?iile rÄ?spunderii patrimoniale reglementate de art. 253 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii (Sesizarea nr. 415/1/2025);â?? sporul pentru condiÈ?ii deosebit de periculoase de la 50% pânÄ? la 75% din salariul de bazÄ?, È?i anume articolul unic pct. I lit. A subpct. 1 din anexa nr. 9 la Regulamentul-cadru aprobat prin HotÄ?rârea Guvernului nr. 153/2018, potrivit dispoziÈ?iilor art. 14 alin. (1) lit. a) È?i alin. (2) din capitolul II din anexa nr. II - Familia ocupaÈ?ionalÄ? de funcÈ?ii bugetare â??SÄ?nÄ?tate È?i asistenÈ?Ä? socialÄ?â?? la Legea-cadru nr. 153/2017, È?i anume, dacÄ? angajaÈ?ii sunt îndreptÄ?È?iÈ?i sÄ? beneficieze de spor în situaÈ?ia în care angajatorul nu a demarat procedura de evaluare a locului de muncÄ? È?i nu a stabilit în concret valoarea sporului (Sesizarea nr. 2.880/1/2024). 65. Ã?n ceea ce priveÈ?te condiÈ?ia ca de lÄ?murirea modului de interpretare È?i aplicare a acestor dispoziÈ?ii sÄ? depindÄ? soluÈ?ionarea pe fond a cauzei, aceasta presupune ca problema de drept cu a cÄ?rei dezlegare de principiu este sesizatÄ? instanÈ?a supremÄ? sÄ? fie direct incidentÄ? pentru soluÈ?ionarea cauzei È?i de naturÄ? a produce un efect concret asupra soluÈ?iei, rolul procedurii privind dezlegarea unei chestiuni de drept fiind acela de a formula un rÄ?spuns util, în condiÈ?iile existenÈ?ei unei relaÈ?ii de dependenÈ?Ä? între chestiunea de drept dezlegatÄ? È?i soluÈ?ia ce ar putea fi pronunÈ?atÄ? în litigiul în care s-a ivit incidentul.66. Cu privire la Sesizarea nr. 415/1/2025 este îndeplinitÄ? aceastÄ? cerinÈ?Ä?, în condiÈ?iile în care reclamanÈ?ii au solicitat obligarea pârâtei sÄ? efectueze demersurile legale pentru expertizarea locurilor de muncÄ? din cadrul pârâtei, emiterea actului administrativ privind stabilirea cuantumului sporului ulterior emiterii buletinelor de determinare, dar È?i plata de despÄ?gubiri reprezentând contravaloarea sporului pentru condiÈ?ii periculoase sau vÄ?tÄ?mÄ?toare, începând cu 14.06.2021, iar prin întâmpinarea formulatÄ? s-au invocat, printre alte apÄ?rÄ?ri, faptul cÄ? nu se impune expertizarea locurilor de muncÄ?, sporul solicitat se acordÄ? numai pe baza buletinului de determinare, nu se acordÄ? retroactiv, dat fiind faptul cÄ? nu existÄ? o evaluare È?i o expertizare a posturilor pentru perioada solicitatÄ?.67. Cu privire la sesizÄ?rile nr. 2.880/1/2024 È?i nr. 2.878/1/2024 se observÄ? faptul cÄ? reclamanÈ?ii au solicitat obligarea pârâtei sÄ? efectueze demersurile necesare pentru acordarea sporului pentru condiÈ?ii periculoase sau vÄ?tÄ?mÄ?toare de muncÄ?, emiterea buletinelor de determinare sau expertizare a locurilor de muncÄ?, plata acestui spor, în conformitate cu prevederile Regulamentului aprobat prin HotÄ?rârea Guvernului nr. 569/2017, începând cu 9.08.2017, respectiv obligarea pârâtei la emiterea actului privind stabilirea sporului pentru condiÈ?ii deosebit de periculoase în condiÈ?iile articolului unic pct. I lit. A subpct. 1 din anexa nr. 9 la Regulamentul-cadru aprobat prin HotÄ?rârea Guvernului nr. 153/2018, plata sporului începând cu 16.05.2021, iar din perspectiva apÄ?rÄ?rilor pârâtelor din fiecare sesizare, existÄ? o legÄ?turÄ? cu soluÈ?ionarea cauzei în condiÈ?iile în care vor fi înlÄ?turate apÄ?rÄ?rile acestora privind faptul cÄ? reclamanÈ?ii beneficiazÄ? de sporul pentru condiÈ?ii deosebite (stres sau risc) de pânÄ? la 15% aplicat la salariul de bazÄ? în temeiul prevederilor articolului unic pct. V lit. D din anexa nr. 9 la Regulamentul-cadru aprobat prin HotÄ?rârea Guvernului nr. 153/2018 È?i nu pot beneficia cumulativ de cele douÄ? tipuri de sporuri prevÄ?zute pentru douÄ? familii ocupaÈ?ionale de funcÈ?ii bugetare diferite, â??AdministraÈ?ieâ?? È?i â??SÄ?nÄ?tate È?i asistenÈ?Ä? socialÄ?â?? (HotÄ?rârea Guvernului nr. 569/2017, respectiv HotÄ?rârea Guvernului nr. 153/2018), respectiv faptul cÄ? reclamanÈ?ii activeazÄ? în compartimente care nu oferÄ? servicii persoanelor cu handicap psihic sau mintal, astfel cum prevede articolul unic pct. I lit. A subpct. 1 din anexa nr. 9 la Regulamentul-cadru aprobat prin HotÄ?rârea Guvernului nr. 153/2018, beneficiazÄ? de sporul de condiÈ?ii deosebite (stres sau risc) în procent de 15% din salariul de bazÄ?, acordat personalului din unitÄ?È?ile de asistenÈ?Ä? socialÄ?/centre cu sau fÄ?rÄ? personalitate juridicÄ?/servicii sociale, cu cazare sau fÄ?rÄ? cazare, prevÄ?zute în Nomenclatorul serviciilor sociale aprobat potrivit legii, altele decât cele prevÄ?zute la punctele I-IX, conform pct. V lit. D din anexa nr. 9 la Regulamentul-cadru aprobat prin HotÄ?rârea Guvernului nr. 153/2018.68. Faptul cÄ? de problema de drept depinde soluÈ?ionarea cauzei nu este suficient însÄ? pentru a se constata admisibilitatea sesizÄ?rii, din perspectiva existenÈ?ei unei chestiuni de drept, în sensul dispoziÈ?iilor art. 2 alin. (1) din OrdonanÈ?a de urgenÈ?Ä? a Guvernului nr. 62/2024.69. DeÈ?i dispoziÈ?iile noului act normativ, OrdonanÈ?a de urgenÈ?Ä? a Guvernului nr. 62/2024, È?i cele art. 519 din Codul de procedurÄ? civilÄ? nu definesc sintagma â??chestiune de dreptâ??, în jurisprudenÈ?a constantÄ? a Ã?naltei CurÈ?i de CasaÈ?ie È?i JustiÈ?ie - Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, în aplicarea dispoziÈ?iilor art. 519 din Codul de procedurÄ? civilÄ?, s-a stabilit cÄ? aceasta trebuie sÄ? fie o problemÄ? de drept realÄ?, în sensul cÄ? norma de drept disputatÄ? este îndoielnicÄ?, lacunarÄ? sau neclarÄ?, legatÄ? de posibilitatea de a interpreta diferit un text de lege, din cauzÄ? cÄ? textul de lege este incomplet sau nu este corelat cu alte dispoziÈ?ii legale (Decizia nr. 52 din 3 iulie 2017, publicatÄ? în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 764 din 26 septembrie 2017; Decizia nr. 24 din 2 martie 2020, publicatÄ? în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 547 din 25 iunie 2020, paragraful 67).70. Procedura hotÄ?rârii prealabile vizeazÄ? rezolvarea de principiu a unei probleme de drept reale, esenÈ?iale È?i controversate, care se impune cu evidenÈ?Ä? a fi lÄ?muritÄ? È?i care prezintÄ? o dificultate în mÄ?surÄ? sÄ? reclame intervenÈ?ia instanÈ?ei supreme în scopul rezolvÄ?rii de principiu È?i al înlÄ?turÄ?rii oricÄ?rei incertitudini care ar putea plana asupra securitÄ?È?ii raporturilor juridice deduse judecÄ?È?ii, având menirea de a elimina riscul apariÈ?iei unei practici neunitare.71. Stabilirea unui anume grad de dificultate, ca o condiÈ?ie a admisibilitÄ?È?ii, este absolut necesarÄ? pentru a se verifica dacÄ? instanÈ?ei supreme i se solicitÄ? o dezlegare de principiu a unei veritabile probleme de drept, astfel cum impun dispoziÈ?iile art. 519 din Codul de procedurÄ? civilÄ?, sau este chematÄ?, în fapt, sÄ? soluÈ?ioneze o simplÄ? problemÄ? de interpretare a unor dispoziÈ?ii legale sau chiar litigiul în cauzÄ?.72. Pentru a stabili existenÈ?a unei chestiuni de drept, dacÄ? se urmÄ?reÈ?te o dezlegare de principiu a unor probleme de drept reale, rezultate din dispoziÈ?ii normative care pot primi interpretÄ?ri diferite prin hotÄ?râri judecÄ?toreÈ?ti, sau dacÄ? se urmÄ?reÈ?te, în fapt, sÄ? se soluÈ?ioneze o simplÄ? problemÄ? de interpretare a unor dispoziÈ?ii legale sau chiar litigiul în cauzÄ?, sunt relevante considerentele care au determinat instanÈ?a de judecatÄ? învestitÄ? cu soluÈ?ionarea cauzei sÄ? sesizeze Ã?nalta Curte de CasaÈ?ie È?i JustiÈ?ie.73. Ã?n acest scop, dispoziÈ?iile art. 520 din Codul de procedurÄ? civilÄ?, care se aplicÄ? în completarea celor din OrdonanÈ?a de urgenÈ?Ä? a Guvernului nr. 62/2024, astfel cum prevÄ?d chiar dispoziÈ?iile art. 4 din acest din urmÄ? act normativ, stabilesc ca în încheierea de sesizare a Ã?naltei CurÈ?i de CasaÈ?ie È?i JustiÈ?ie sÄ? se regÄ?seascÄ? motivele care susÈ?in admisibilitatea sesizÄ?rii, prin care sÄ? se argumenteze în concret necesitatea pronunÈ?Ä?rii hotÄ?rârii prealabile pentru dezlegarea unor chestiuni de drept È?i punctul de vedere al completului de judecatÄ?. Exprimarea punctului de vedere al instanÈ?ei de trimitere contribuie, de asemenea, la a se stabili inclusiv dacÄ? sunt întrunite condiÈ?iile de admisibilitate a sesizÄ?rii.74. Considerentele expuse de instanÈ?ele de trimitere au în vedere exclusiv incidenÈ?a OrdonanÈ?ei de urgenÈ?Ä? a Guvernului nr. 62/2024, faÈ?Ä? de obiectul cererilor de chemare în judecatÄ?, faptul cÄ? soluÈ?ionarea pe fond a cauzei depinde de chestiunea de drept a cÄ?rei lÄ?murire se solicitÄ?, fÄ?rÄ? a fi menÈ?ionate motivele care susÈ?in admisibilitatea sesizÄ?rii, prezentarea modului diferit în care normele de drept îndoielnice, lacunare sau neclare pot fi interpretate È?i în ce mÄ?surÄ? aceasta depÄ?È?eÈ?te obligaÈ?ia instanÈ?ei învestite cu soluÈ?ionarea cauzei sÄ? interpreteze È?i sÄ? aplice legea în vederea soluÈ?ionÄ?rii litigiului.75. Este esenÈ?ial de observat, însÄ?, faptul cÄ? simpla intrare în vigoare a acestei ordonanÈ?e de urgenÈ?Ä? nu justificÄ? admisibilitatea sesizÄ?rii pentru pronunÈ?area unei hotÄ?râri prealabile, dispoziÈ?iile art. 2 alin. (1) din acest normativ referindu-se, similar art. 519 din Codul de procedurÄ? civilÄ?, la existenÈ?a unei â??chestiuni de dreptâ??. De asemenea, este necesar ca Ã?nalta Curte de CasaÈ?ie È?i JustiÈ?ie sÄ? nu fi statuat asupra chestiunii de drept È?i aceasta sÄ? nici nu facÄ? obiectul unui recurs în interesul legii în curs de soluÈ?ionare.76. Ã?n ceea ce priveÈ?te Sesizarea nr. 2.880/1/2024, referitoare la dispoziÈ?iile articolului unic pct. I lit. A subpct. 1 din anexa nr. 9 la Regulamentul-cadru aprobat prin HotÄ?rârea Guvernului nr. 153/2018, interpretarea acestora a fost realizatÄ?, cu caracter obligatoriu, prin Decizia nr. 76 din 18 noiembrie 2024, publicatÄ? în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 16 din 13 ianuarie 2025.77. Ã?n considerentele acestei decizii, instanÈ?a supremÄ? a reÈ?inut, în esenÈ?Ä?, urmÄ?toarele considerente, relevante È?i pentru prezenta sesizare:111. Salarizarea fiind reglementatÄ? pe familii ocupaÈ?ionale È?i categorii de funcÈ?ii, pentru categoriile de personal cu privire la care încadrarea È?i salarizarea se realizeazÄ? în baza anexei nr. VIII la Legea-cadru nr. 153/2017, care priveÈ?te Familia ocupaÈ?ionalÄ? de funcÈ?ii bugetare «AdministraÈ?ie», se acordÄ? sporurile prevÄ?zute de anexa nr. VIII, corespunzÄ?toare acestei familii ocupaÈ?ionale, aplicarea dispoziÈ?iilor privind salarizarea prevÄ?zute în anexa nr. II la Legea-cadru nr. 153/2017 pentru Familia ocupaÈ?ionalÄ? de funcÈ?ii bugetare «SÄ?nÄ?tate È?i asistenÈ?Ä? socialÄ?» neputând fi extinsÄ?, în lipsa unor dispoziÈ?ii exprese, pentru alte categorii de personal în afara celor prevÄ?zute de lege.112. Stabilirea drepturilor salariale, inclusiv a sporurilor pentru condiÈ?ii de muncÄ?, se realizeazÄ? cu aplicarea dispoziÈ?iilor art. 9, 12, 23 È?i 24 din Legea-cadru nr. 153/2017, conform reîncadrÄ?rii pe funcÈ?ii, în baza criteriului domeniului de activitate, corespunzÄ?tor familiilor ocupaÈ?ionale de funcÈ?ii bugetare, astfel cum sunt prevÄ?zute în anexele nr. I-IX. DispoziÈ?iile Legii-cadru nr. 153/2017 nu permit aplicarea prevederilor stabilite pentru o familie ocupaÈ?ionalÄ? personalului salarizat încadrat într-o altÄ? familie ocupaÈ?ionalÄ?. (...) 114. Ã?n ceea ce priveÈ?te problema de drept privind dreptul personalului la acordarea sporului pentru condiÈ?ii deosebit de periculoase È?i caracterul obligatoriu sau facultativ al acordÄ?rii acestuia, aceasta este determinatÄ? de sintagma «pot fi acordate» din dispoziÈ?iile art. 14 alin. (1) lit. a) capitolul II din anexa nr. II la Legea-cadru nr. 153/2017. (...)116. Sintagma «pot fi acordate» are în vedere faptul cÄ? prin dispoziÈ?ia legalÄ? sunt prevÄ?zute mai multe categorii de sporuri, care se acordÄ?, în raport cu condiÈ?iile în care se desfÄ?È?oarÄ? activitatea, în unitÄ?È?ile de asistenÈ?Ä? socialÄ?/centre cu sau fÄ?rÄ? cazare. Textul de lege vizeazÄ? toÈ?i destinatarii normei, potenÈ?iali beneficiari ai sporurilor pentru condiÈ?ii de muncÄ?, însÄ? acordarea unui spor implicÄ? îndeplinirea condiÈ?iilor prevÄ?zute pentru acordarea acestuia.117. Ã?n contextul dispoziÈ?iilor legale menÈ?ionate, pentru acordarea sporurilor pentru condiÈ?ii de muncÄ? este necesarÄ? îndeplinirea cumulativÄ? a condiÈ?iilor prevÄ?zute de legea-cadru, precum È?i a celor prevÄ?zute de regulamentul-cadru emis pentru punerea în aplicare a dispoziÈ?iilor din legea-cadru privind acordarea sporurilor. Norma legalÄ? prevede explicit «cu respectarea prevederilor legale», ceea ce conduce la concluzia cÄ?, atunci când sunt îndeplinite condiÈ?iile prevÄ?zute de lege È?i regulamentul-cadru, se impune acordarea sporurilor pentru condiÈ?ii de muncÄ?.118. Ã?n situaÈ?ia în care sunt îndeplinite aceste condiÈ?ii, regulamentul-cadru prevede cÄ? personalul «beneficiazÄ?», sporul «se acordÄ?», «se stabileÈ?te». (...)122. Ã?n conformitate cu aceste prevederi (...) revine ordonatorului de credite, cu respectarea acestora, obligaÈ?ia sÄ? stabileascÄ? mÄ?rimea concretÄ? a sporului. InstanÈ?a de judecatÄ? nu poate proceda la stabilirea unui cuantum concret al sporului, ci poate doar sÄ? cenzureze refuzul nejustificat al ordonatorului de credite de acordare a sporului în limitele reglementate È?i sÄ? stabileascÄ? în sarcina acestuia obligaÈ?ii specifice pentru determinarea cuantumului concret, în conformitate cu dispoziÈ?iile care prevÄ?d acordarea sporului din Legea-cadru nr. 153/2017 È?i Regulamentul-cadru aprobat prin HotÄ?rârea Guvernului nr. 153/2018. (...)124. Ã?n condiÈ?iile în care sporul pentru condiÈ?ii deosebit de periculoase nu este reglementat într-un cuantum fix, însÄ? sunt stabilite limita minimÄ? È?i limita maximÄ?, iar personalul prevÄ?zut de lege are dreptul la spor din momentul îndeplinirii condiÈ?iilor specifice prevÄ?zute de Legea-cadru nr. 153/2017, precum È?i a celor prevÄ?zute de regulamentul-cadru emis pentru punerea în aplicare a dispoziÈ?iilor care prevÄ?d acordarea sporului, legea conferÄ? ordonatorului de credite un drept de apreciere pentru determinarea mÄ?rimii concrete a sporului, însÄ? dreptului ordonatorului de credite îi corespunde obligaÈ?ia corelativÄ? de a-l exercita cu respectarea prevederilor legale.125. Pentru aceste motive se constatÄ? cÄ? ordonatorul de credite are obligaÈ?ia stabilirii cuantumului concret al sporului pentru condiÈ?ii deosebit de periculoase, în limitele È?i în conformitate cu prevederile din Legea-cadru nr. 153/2017 È?i Regulamentul-cadru aprobat prin HotÄ?rârea Guvernului nr. 153/2018. (...)129. Expertizarea locurilor de muncÄ? este obligatorie la nivelul fiecÄ?rui ordonator de credite, potrivit alin. (11) din art. 5 din Regulamentul-cadru aprobat prin HotÄ?rârea Guvernului nr. 153/2018, iar de la data intrÄ?rii în vigoare a acestuia, conform art. 16, ordonatorii de credite au obligaÈ?ia sÄ? solicite autoritÄ?È?ilor abilitate eliberarea buletinelor de determinare sau, dupÄ? caz, de expertizare a locurilor de muncÄ?, aceste autoritÄ?È?i au obligaÈ?ia de a le elibera în termen de maximum 90 de zile de la data solicitÄ?rii, iar pânÄ? la eliberarea buletinelor de determinare sau, dupÄ? caz, de expertizare a locurilor de muncÄ? rÄ?mân în vigoare buletinele existente. (...)131. Având în vedere cele prezentate, rezultÄ? concluzia cÄ?, deÈ?i în anexa nr. 9 la Regulamentul-cadru aprobat prin HotÄ?rârea Guvernului nr. 153/2018, în articolul unic pct. I lit. A, privind sporul de la 50% pânÄ? la 75% pentru condiÈ?ii deosebit de periculoase, nu se menÈ?ioneazÄ? buletinele de determinare sau, dupÄ? caz, expertizare, emise de cÄ?tre autoritÄ?È?ile abilitate în acest sens, condiÈ?ia referitoare la stabilirea sporului în baza acestora rezultÄ? atât din dispoziÈ?iile art. 14 alin. (2) capitolul II din anexa nr. II la Legea-cadru nr. 153/2017, cât È?i din cele ale art. 5, 7 È?i 16 din Regulamentul-cadru aprobat prin HotÄ?rârea Guvernului nr. 153/2018, potrivit cÄ?rora sporul pentru condiÈ?ii deosebit de periculoase, condiÈ?ii periculoase È?i condiÈ?ii periculoase sau vÄ?tÄ?mÄ?toare de muncÄ? se acordÄ? în baza buletinelor de determinare sau, dupÄ? caz, expertizare a locurilor de muncÄ?, expertizarea locurilor de muncÄ? este obligatorie la nivelul fiecÄ?rui ordonator de credite, de la data intrÄ?rii în vigoare a regulamentului-cadru, ordonatorii de credite având obligaÈ?ia sÄ? solicite autoritÄ?È?ilor abilitate în acest sens eliberarea buletinelor de determinare sau, dupÄ? caz, de expertizare a locurilor de muncÄ?. (...)78. Dezlegarea datÄ? problemelor de drept prin aceastÄ? decizie, pronunÈ?atÄ? în cadrul mecanismului de unificare a practicii judiciare, în sensul cÄ? sporul pentru condiÈ?ii deosebit de periculoase, prevÄ?zut de articolul unic pct. I lit. A subpct. 1 din anexa nr. 9 la Regulamentul-cadru aprobat prin HotÄ?rârea Guvernului nr. 153/2018, se acordÄ? în baza buletinelor de determinare sau, dupÄ? caz, expertizare a locurilor de muncÄ?, expertizarea locurilor de muncÄ? fiind obligatorie, de la data intrÄ?rii în vigoare a regulamentului-cadru, la nivelul fiecÄ?rui ordonator de credite, care are un drept de apreciere pentru determinarea mÄ?rimii concrete a sporului, însÄ? are obligaÈ?ia stabilirii cuantumului concret al sporului pentru condiÈ?ii deosebit de periculoase, iar instanÈ?a de judecatÄ? nu poate proceda la stabilirea unui cuantum concret al sporului, ci poate doar sÄ? cenzureze refuzul nejustificat al ordonatorului de credite de acordare a sporului în limitele reglementate È?i sÄ? stabileascÄ? în sarcina acestuia obligaÈ?ii specifice pentru determinarea cuantumului concret, în conformitate cu dispoziÈ?iile care prevÄ?d acordarea sporului din Legea-cadru nr. 153/2017 È?i Regulamentul-cadru aprobat prin HotÄ?rârea Guvernului nr. 153/2018, este obligatorie de la data publicÄ?rii deciziei în Monitorul Oficial al României, Partea I, potrivit dispoziÈ?iilor art. 521 alin. (3) din Codul de procedurÄ? civilÄ?.79. FaÈ?Ä? de cele reÈ?inute, statuarea de principiu, cu caracter obligatoriu, prin decizia menÈ?ionatÄ?, cu privire la chestiuni de drept identice celor din Sesizarea nr. 2.880/1/2024, referitoare la sporul pentru condiÈ?ii deosebit de periculoase prevÄ?zut de articolul unic pct. I lit. A subpct. 1 din anexa nr. 9 la Regulamentul-cadru aprobat prin HotÄ?rârea Guvernului nr. 153/2018, conduce la concluzia inadmisibilitÄ?È?ii sesizÄ?rii, pentru neîndeplinirea condiÈ?iei referitoare la existenÈ?a unei chestiuni de drept asupra cÄ?reia Ã?nalta Curte de CasaÈ?ie È?i JustiÈ?ie nu a statuat.80. Ã?n ceea ce priveÈ?te celelalte douÄ? sesizÄ?ri, instanÈ?ele de trimitere nu au motivat admisibilitatea sesizÄ?rii din perspectiva existenÈ?ei unei chestiuni de drept în sensul dispoziÈ?iilor legale care reglementeazÄ? procedura hotÄ?rârii prealabile È?i nu au invocat argumente pentru care existÄ? o dificultate realÄ? de interpretare, care sÄ? justifice o dezlegare de principiu de cÄ?tre instanÈ?a supremÄ?. Mai mult, au prezentat în încheierea de sesizare puncte de vedere motivate cu privire la problemele de drept, iar argumentele expuse nu indicÄ? o eventualÄ? necorelare a dispoziÈ?iilor legale È?i nu evidenÈ?iazÄ? elemente din care sÄ? rezulte neclaritatea sau caracterul echivoc al textelor de lege a cÄ?ror interpretare se solicitÄ?.81. Dificultatea de interpretare a dispoziÈ?iilor legale nu rezultÄ? nici din jurisprudenÈ?a instanÈ?elor naÈ?ionale, care nu au comunicat interpretÄ?ri divergente È?i reflectÄ? faptul cÄ? prevederile legale sunt clare, nefiind îndeplinite cerinÈ?ele necesare pentru a se concluziona asupra existenÈ?ei unei probleme de drept soluÈ?ionate neunitar sau asupra riscului apariÈ?iei unei practici neunitare, astfel cÄ? nu se justificÄ? intervenÈ?ia Ã?naltei CurÈ?i de CasaÈ?ie È?i JustiÈ?ie, prin pronunÈ?area unei hotÄ?râri prealabile; interpretarea contrarÄ? a fost exprimatÄ? în cadrul unei opinii teoretice izolate È?i nu a fost reflectatÄ? de jurisprudenÈ?Ä?. 82. DispoziÈ?iile legale a cÄ?ror interpretare se solicitÄ?, cu privire la sporul pentru condiÈ?ii periculoase sau vÄ?tÄ?mÄ?toare de muncÄ? într-un procent de pânÄ? la 15% din salariul de bazÄ?, prevÄ?zut de anexa la Regulamentul aprobat prin HotÄ?rârea Guvernului nr. 569/2017 pentru familia ocupaÈ?ionalÄ? de funcÈ?ii bugetare â??AdministraÈ?ieâ?? din administraÈ?ia publicÄ? localÄ?, potrivit dispoziÈ?iilor art. 1 alin. (1) È?i alin. (2) capitolul II din anexa nr. VIII - Familia ocupaÈ?ionalÄ? de funcÈ?ii bugetare â??AdministraÈ?ieâ?? la Legea-cadru nr. 153/2017, sunt similare celor privind sporul pentru condiÈ?ii deosebit de periculoase de la 50% pânÄ? la 75% din salariul de bazÄ?, prevÄ?zut de articolul unic pct. I lit. A subpct. 1 din anexa nr. 9 la Regulamentul-cadru aprobat prin HotÄ?rârea Guvernului nr. 153/2018 pentru familia ocupaÈ?ionalÄ? de funcÈ?ii bugetare â??SÄ?nÄ?tate È?i asistenÈ?Ä? socialÄ?â??, potrivit dispoziÈ?iilor art. 14 alin. (1) lit. a) È?i alin. (2) capitolul II din anexa nr. II - Familia ocupaÈ?ionalÄ? de funcÈ?ii bugetare â??SÄ?nÄ?tate È?i asistenÈ?Ä? socialÄ?â?? la Legea-cadru nr. 153/2017, È?i anume acordarea sporului pe baza rezultatelor buletinelor de determinare sau, dupÄ? caz, de expertizare a locurilor de muncÄ?, aprobarea de cÄ?tre ordonatorul de credite, la fel È?i problemele de drept solicitate a fi dezlegate.83. Or, dispoziÈ?iile similare din Regulamentul-cadru aprobat prin HotÄ?rârea Guvernului nr. 153/2018 au fost interpretate cu caracter obligatoriu prin Decizia nr. 76 din 18 noiembrie 2024, publicatÄ? în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 16 din 13 ianuarie 2025, pronunÈ?atÄ? de Ã?nalta Curte de CasaÈ?ie È?i JustiÈ?ie - Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, obligatorie de la data publicÄ?rii.84. Având în vedere cÄ? reglementÄ?rile sunt similare, deÈ?i aceste dezlegÄ?ri se referÄ? la dispoziÈ?ii din Regulamentul-cadru aprobat prin HotÄ?rârea Guvernului nr. 153/2018 pentru familia ocupaÈ?ionalÄ? de funcÈ?ii bugetare â??SÄ?nÄ?tate È?i asistenÈ?Ä? socialÄ?â??, sunt aplicabile È?i dispoziÈ?iilor din Regulamentul aprobat prin HotÄ?rârea Guvernului nr. 569/2017 pentru familia ocupaÈ?ionalÄ? de funcÈ?ii bugetare â??AdministraÈ?ieâ?? din administraÈ?ia publicÄ? localÄ?, raÈ?ionamentul juridic È?i argumentele care au stat la baza acesteia fiind aplicabile mutatis mutandis È?i în legÄ?turÄ? cu problemele de drept din prezentele sesizÄ?ri, pentru identitate de raÈ?iune pÄ?strându-È?i valabilitatea reperele de analizÄ? stabilite prin decizia menÈ?ionatÄ?, astfel cÄ?, având în vedere aspectele dezlegate, nu se justificÄ? intervenÈ?ia suplimentarÄ? a Ã?naltei CurÈ?i de CasaÈ?ie È?i JustiÈ?ie, prin pronunÈ?area unei hotÄ?râri prealabile. 85. Decizia obligatorie menÈ?ionatÄ?, pronunÈ?atÄ? în cadrul mecanismului de unificare a practicii judiciare, prezintÄ? repere relevante È?i concrete de interpretare È?i aplicare a dispoziÈ?iilor legale similare celor cu privire la care se solicitÄ? pronunÈ?area unei hotÄ?râri prealabile, pe care instanÈ?ele naÈ?ionale trebuie sÄ? le aibÄ? în vedere, revenind acestora interpretarea È?i aplicarea legii în scopul soluÈ?ionÄ?rii cauzei, în raport cu situaÈ?ia de fapt È?i circumstanÈ?ele proprii fiecÄ?rui litigiu. 86. Ã?n ceea ce priveÈ?te problema referitoare la plata de despÄ?gubiri echivalente sporului, în condiÈ?iile rÄ?spunderii patrimoniale reglementate de art. 253 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii (Sesizarea nr. 415/1/2025), nu este pusÄ? în discuÈ?ie interpretarea unei norme de drept, ci existenÈ?a sau inexistenÈ?a dreptului reclamanÈ?ilor la aceste despÄ?gubiri, vizeazÄ? aplicarea legii la situaÈ?iile de fapt deduse judecÄ?È?ii, astfel cum acestea trebuie stabilite prin probatoriul administrat, soluÈ?ionarea fondului cererilor de chemare în judecatÄ? nefiind susceptibilÄ? de a face obiectul unor dezlegÄ?ri în drept de principiu, ceea ce se urmÄ?reÈ?te fiind, de fapt, în contextul particular al cauzei, stabilirea efectivÄ? a soluÈ?iei ce urmeazÄ? a fi adoptatÄ? de instanÈ?a de trimitere. Aplicarea legii în scopul soluÈ?ionÄ?rii unei cauze, în raport cu situaÈ?ia de fapt È?i circumstanÈ?ele proprii fiecÄ?rui litigiu, corespunzÄ?tor poziÈ?iei procesuale adoptate de pÄ?rÈ?ile litigiului, revine instanÈ?ei de judecatÄ? învestite cu soluÈ?ionarea cauzei. 87. Pentru aceste motive, nefiind îndeplinite cerinÈ?ele de admisibilitate privind existenÈ?a unor chestiuni de drept care sÄ? justifice pronunÈ?area unei hotÄ?râri prealabile, potrivit dispoziÈ?iilor OrdonanÈ?ei de urgenÈ?Ä? a Guvernului nr. 62/2024 È?i ale art. 520 din Codul de procedurÄ? civilÄ?, se impune respingerea sesizÄ?rilor ca inadmisibile.88. Pentru aceste considerente, în temeiul art. 2 alin. (1) din OrdonanÈ?a de urgenÈ?Ä? a Guvernului nr. 62/2024, cu referire la art. 521 din Codul de procedurÄ? civilÄ?,
Ã?NALTA CURTE DE CASAÈ?IE È?I JUSTIÈ?IE
Ã?n numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibile sesizÄ?rile conexate formulate de Tribunalul MaramureÈ? - SecÈ?ia I civilÄ? în dosarele nr. 2.768/100/2023, nr. 1.295/100/2024 È?i nr. 1.581/100/2024, în vederea pronunÈ?Ä?rii unei hotÄ?râri prealabile pentru dezlegarea urmÄ?toarelor chestiuni de drept:DacÄ? prevederile anexei la Regulamentul privind stabilirea locurilor de muncÄ?, a categoriilor de personal, mÄ?rimea concretÄ? a sporului pentru condiÈ?ii de muncÄ?, precum È?i condiÈ?iile de acordare a acestuia pentru familia ocupaÈ?ionalÄ? de funcÈ?ii bugetare â??AdministraÈ?ieâ?? din administraÈ?ia publicÄ? localÄ?, aprobat prin HotÄ?rârea Guvernului nr. 569/2017, prin raportare la prevederile art. 4 din regulament, trebuie interpretate în sensul cÄ? angajaÈ?ii sunt îndreptÄ?È?iÈ?i sÄ? beneficieze de sporul pentru condiÈ?ii periculoase sau vÄ?tÄ?mÄ?toare într-un procent de 15% din salariul de bazÄ?, în situaÈ?ia în care angajatorul nu a demarat procedura de evaluare a locului de muncÄ? È?i nu a stabilit în concret valoarea sporului?
DacÄ? prevederile articolului unic pct. I lit. A subpct. I din anexa nr. 9 la Regulamentul-cadru privind stabilirea locurilor de muncÄ?, a categoriilor de personal, a mÄ?rimii concrete a sporului pentru condiÈ?ii de muncÄ? prevÄ?zut în anexa nr. II la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plÄ?tit din fonduri publice, precum È?i a condiÈ?iilor de acordare a acestuia, pentru familia ocupaÈ?ionalÄ? de funcÈ?ii bugetare â??SÄ?nÄ?tate È?i asistenÈ?Ä? socialÄ?â??, aprobat prin HotÄ?rârea Guvernului nr. 153/2018, trebuie interpretate în sensul cÄ? angajaÈ?ii sunt îndreptÄ?È?iÈ?i sÄ? beneficieze de sporul pentru condiÈ?ii deosebit de periculoase într-un procent stabilit între 50% È?i 75% din salariul de bazÄ?, în situaÈ?ia în care angajatorul nu a demarat procedura de evaluare a locului de muncÄ? È?i nu a stabilit în concret valoarea sporului? È?i, respectiv:
DacÄ? pârâta DirecÈ?ia de asistenÈ?Ä? socialÄ? avea obligaÈ?ia expertizÄ?rii locurilor de muncÄ? ocupate de reclamanÈ?i, posturi administrative: È?ef birou, consilier vocaÈ?ional, inspector de specialitate în administraÈ?ia publicÄ?, analist piaÈ?a muncii, muncitor III È?i muncitor IV - bucÄ?tar, È?ef serviciu instituÈ?ie publicÄ?.
DacÄ? pârâta DirecÈ?ia de asistenÈ?Ä? socialÄ? are obligaÈ?ia emiterii regulamentului în temeiul cÄ?ruia sÄ? fie stabilit, pentru funcÈ?iile ocupate de reclamanÈ?i, sporul pentru condiÈ?ii periculoase raportat la dispoziÈ?iile Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plÄ?tit din fonduri publice, cu modificÄ?rile È?i completÄ?rile ulterioare, anexa nr. VIII - ReglementÄ?ri specifice personalului încadrat pe bazÄ? de contract individual de muncÄ? - personal contractual în administraÈ?ia publicÄ? È?i ale HotÄ?rârii Guvernului nr. 569/2017.
Ã?n condiÈ?iile în care pârâta nu a emis regulamentul privind stabilirea È?i acordarea sporului pentru condiÈ?ii periculoase, în ipoteza în care avea aceastÄ? obligaÈ?ie încÄ? de la intrarea în vigoare a Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plÄ?tit din fonduri publice, dacÄ? aceasta poate fi obligatÄ? retroactiv la despÄ?gubiri echivalente sporului pentru condiÈ?ii periculoase sau vÄ?tÄ?mÄ?toare în condiÈ?iile rÄ?spunderii patrimoniale reglementate de art. 253 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicatÄ?.
Obligatorie, potrivit dispoziÈ?iilor art. 521 alin. (3) din Codul de procedurÄ? civilÄ?.
PronunÈ?atÄ? în È?edinÈ?Ä? publicÄ? astÄ?zi, 16 iunie 2025.
VICEPREÈ?EDINTELE Ã?NALTEI CURÈ?I DE CASAÈ?IE È?I JUSTIÈ?IE
MARIANA CONSTANTINESCU
Magistrat-asistent,
Elena-MÄ?dÄ?lina IvÄ?nescu
-------
Ã?NALTA CURTE DE CASAÈ?IE È?I JUSTIÈ?IE
Ã?n numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibile sesizÄ?rile conexate formulate de Tribunalul MaramureÈ? - SecÈ?ia I civilÄ? în dosarele nr. 2.768/100/2023, nr. 1.295/100/2024 È?i nr. 1.581/100/2024, în vederea pronunÈ?Ä?rii unei hotÄ?râri prealabile pentru dezlegarea urmÄ?toarelor chestiuni de drept:DacÄ? prevederile anexei la Regulamentul privind stabilirea locurilor de muncÄ?, a categoriilor de personal, mÄ?rimea concretÄ? a sporului pentru condiÈ?ii de muncÄ?, precum È?i condiÈ?iile de acordare a acestuia pentru familia ocupaÈ?ionalÄ? de funcÈ?ii bugetare â??AdministraÈ?ieâ?? din administraÈ?ia publicÄ? localÄ?, aprobat prin HotÄ?rârea Guvernului nr. 569/2017, prin raportare la prevederile art. 4 din regulament, trebuie interpretate în sensul cÄ? angajaÈ?ii sunt îndreptÄ?È?iÈ?i sÄ? beneficieze de sporul pentru condiÈ?ii periculoase sau vÄ?tÄ?mÄ?toare într-un procent de 15% din salariul de bazÄ?, în situaÈ?ia în care angajatorul nu a demarat procedura de evaluare a locului de muncÄ? È?i nu a stabilit în concret valoarea sporului?
DacÄ? prevederile articolului unic pct. I lit. A subpct. I din anexa nr. 9 la Regulamentul-cadru privind stabilirea locurilor de muncÄ?, a categoriilor de personal, a mÄ?rimii concrete a sporului pentru condiÈ?ii de muncÄ? prevÄ?zut în anexa nr. II la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plÄ?tit din fonduri publice, precum È?i a condiÈ?iilor de acordare a acestuia, pentru familia ocupaÈ?ionalÄ? de funcÈ?ii bugetare â??SÄ?nÄ?tate È?i asistenÈ?Ä? socialÄ?â??, aprobat prin HotÄ?rârea Guvernului nr. 153/2018, trebuie interpretate în sensul cÄ? angajaÈ?ii sunt îndreptÄ?È?iÈ?i sÄ? beneficieze de sporul pentru condiÈ?ii deosebit de periculoase într-un procent stabilit între 50% È?i 75% din salariul de bazÄ?, în situaÈ?ia în care angajatorul nu a demarat procedura de evaluare a locului de muncÄ? È?i nu a stabilit în concret valoarea sporului? È?i, respectiv:
DacÄ? pârâta DirecÈ?ia de asistenÈ?Ä? socialÄ? avea obligaÈ?ia expertizÄ?rii locurilor de muncÄ? ocupate de reclamanÈ?i, posturi administrative: È?ef birou, consilier vocaÈ?ional, inspector de specialitate în administraÈ?ia publicÄ?, analist piaÈ?a muncii, muncitor III È?i muncitor IV - bucÄ?tar, È?ef serviciu instituÈ?ie publicÄ?.
DacÄ? pârâta DirecÈ?ia de asistenÈ?Ä? socialÄ? are obligaÈ?ia emiterii regulamentului în temeiul cÄ?ruia sÄ? fie stabilit, pentru funcÈ?iile ocupate de reclamanÈ?i, sporul pentru condiÈ?ii periculoase raportat la dispoziÈ?iile Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plÄ?tit din fonduri publice, cu modificÄ?rile È?i completÄ?rile ulterioare, anexa nr. VIII - ReglementÄ?ri specifice personalului încadrat pe bazÄ? de contract individual de muncÄ? - personal contractual în administraÈ?ia publicÄ? È?i ale HotÄ?rârii Guvernului nr. 569/2017.
Ã?n condiÈ?iile în care pârâta nu a emis regulamentul privind stabilirea È?i acordarea sporului pentru condiÈ?ii periculoase, în ipoteza în care avea aceastÄ? obligaÈ?ie încÄ? de la intrarea în vigoare a Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plÄ?tit din fonduri publice, dacÄ? aceasta poate fi obligatÄ? retroactiv la despÄ?gubiri echivalente sporului pentru condiÈ?ii periculoase sau vÄ?tÄ?mÄ?toare în condiÈ?iile rÄ?spunderii patrimoniale reglementate de art. 253 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicatÄ?.
Obligatorie, potrivit dispoziÈ?iilor art. 521 alin. (3) din Codul de procedurÄ? civilÄ?.
PronunÈ?atÄ? în È?edinÈ?Ä? publicÄ? astÄ?zi, 16 iunie 2025.
VICEPREÈ?EDINTELE Ã?NALTEI CURÈ?I DE CASAÈ?IE È?I JUSTIÈ?IE
MARIANA CONSTANTINESCU
Magistrat-asistent,
Elena-MÄ?dÄ?lina IvÄ?nescu
-------
Ultima actualizare: 11/15/2025
Despre accesul electronic la legislația națională
Sursa datelor: legislatie.just.ro
Conține informații publice în baza legislației privind drepturile de autor, drepturile conexe și legislația privind privind datele deschise și reutilizarea informațiilor din sectorul public
Despre accesul electronic la legislația națională
Sursa datelor: legislatie.just.ro
Conține informații publice în baza legislației privind drepturile de autor, drepturile conexe și legislația privind privind datele deschise și reutilizarea informațiilor din sectorul public
